حقوق و قضا
اخبار حقوقی و قضایی در هفته ای كه گذشت،

تغییر حکم محکومان آبان ۹۸ از اعدام به پنج سال حبس

تغییر حکم محکومان آبان ۹۸ از اعدام به پنج سال حبس

حقوق و قضا: تغییر حکم محکومان آبان 98 از اعدام به پنج سال حبس و صدور حکم اعدام برای «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار» به بهتان افساد فی الارض و انتشار لیستی از اتهامات مهدی تاج از مهم ترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.


اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته ای که گذشت را می خوانید:

دادستان کل کشور: به سارقان مسلح مرخصی داده نشود


حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در بخشنامه ای به روسای دادگستری و دادستان ها اعلام نمود که به هیچ عنوان به سارقان به عنف، مقرون به آزار و مسلحانه و دارای سابقه سرقت مرخصی داده نشود.

سارقان کیف شهروند موتورسوار دستگیر شدند


پنج سارق که با بهره گیری از سلاح سرد مبادرت به سرقت کیف یک شهروند موتور سوار کردند دستگیر شدند. پرونده قضایی برای متهمان این پرونده تشکیل شده و درحال انجام تحقیقات بیشتر است.

توضیح دادستان تهران درباره ی استعلام سوابق نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال


علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران اظهار داشت: درخواست استعلام سوابق نامزدهای فدراسیون فوتبال در تاریخ ۲ شهریور به دادستانی تهران واصل شد و همان روز، سوابق این افراد در اختیار مرجع استعلام گیرنده قرار گرفت.

فهرست اتهامات تاج منتشر شد
برای مهدی تاج به اتهامات سو استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و آغاز به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر مغایر با قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف بدون مجوز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت های طرف قرارداد و کوتاهی منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، بی نظمی در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است.
دادستان تهران همین طور اظهار داشت: دستورات صریح و جدی در مقابله با باندهای خشن و مخلان امنیت در دستور کار ما قرار دارد.
صالحی با اعلان اینکه سیاست های رییس قوه قضاییه در خصوص رسیدگی به امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، مجدانه درحال پیگیری است، بیان کرد: نگاه دستگاه قضایی نسبت به جمعیت زندان ها، یک نگاه جامعه شناختی، روانشناختی و فرهنگی است.

بلیت اتوبوس برای سفر اربعین فقط با ارائه کدملی فروخته شود


احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از ورود این سازمان بمنظور نظارت بر نحوه فروش بلیت سفر اربعین آگاهی داد و اظهار داشت: این سازمان بر نحوه انجام وظایف دستگاه های مسئول و متولی در زمینه های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای و به ویژه کنترل نرخ بلیت ها نظارت دارد و با برقراری گشت های مشترک با تعزیرات حکومتی و سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان و حضور در اماکن فروش بلیت و پایانه های هوایی، تمامی اقدامات دستگاه های ذی ربط را رصد می کند.

بسیاری مسائل جرم نیستند، تخلفات اداری اند/ "حراست ها" بیشتر فعال شوند


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضائیه بر ضرورت تحرک بیشتر حراست ها و بازرسی های درون سازمانی و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه های مختلف، اشاره نمود و با تأکید بر این که خیلی از مسائل، جرم تلقی نمی شوند بلکه در زمره تخلفات اداری می گنجند، اظهار داشت که انتظار و توقع آنست که حراست ها در سازمان ها بیشتر فعال شوند.

سرقت های زیر ۲۰ میلیون تومان هم قابل پیگیری است
رییس قوه قضاییه در بازدید از دادسراهای ناحیه ۲۷ تهران (امور جنایی – ویژه قتل) و ناحیه ۳۴ تهران (ویژه سرقت) همین طور اظهار داشت: برخلاف شایعه رواج یافته در خصوص عدم پیگیری سرقت های زیر ۲۰ میلیون تومان، باید این مساله را تاکید و تبیین کرد که هر نوع سرقتی، توسط دستگاه قضایی مورد پیگیری قرار می گیرد.
محسنی اژه ای در دیدار با «محمد شریف الدین» رییس دیوان عالی اندونزی، بالاترین مقام قضایی این کشور اسلامی و هیات همراه وی، اظهار داشت: اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان در جهان و ایران به عنوان کشوری که از جایگاه قابل توجهی در منطقه غرب آسیا برخوردارست می توانند در مسائل مختلف ارتباطات وسیعی با هم داشته باشند.

دستورالقاصی برای رسیدگی ویژه به پرونده شهادت یک مامور پلیس


علی القاصی مهر رییس کل دادگستری استان تهران در پی شهادت استوار یکم امیر کیوان لو در حین دستگیری یک سارق مسلح به دادسرای عمومی و انقلاب تهران فرمان داد تا پرونده این جنایت، بطور ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد.

بازرسان دست صاحبان نفوذ را از حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کوتاه کنند


ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع بازرسان امور نفت سازمان بازرسی از آنها خواست با شناسایی دقیق زمینه های فساد، انجام لطمه شناسایی های لازم، ورود بموقع و پرهیز از سیاسی کاری، دست صاحبان نفوذ را از حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کوتاه کنند.
در پی انتقاد رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص عدم وصول حقوق دولتی معادن و تاکید بر ضرورت ورود به این موضوع، بازرسی کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی، بازرسی فوق العاده ای را برای پیگیری این مساله با اولویت ۱۰ استان غنی معادن در دستور کار قرار داد.

۲۰ درصد پرونده های تخلیه ملک منجر به صدور حکم تخلیه شد


حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰۸ هزار پرونده مربوط به تخلیه ملک در شوراهای حل اختلاف تشکیل می شود که از مجموع این پرونده ها حدود ۲۰ درصد منجر به صدور حکم تخلیه شده است.

رئیس دیوان عالی کشور: در جرایم مواد مخدر «حبس» بازدارندگی کافی ندارد


حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: مجازات حبس بازدارندگی کافی در جرایم مواد مخدر ندارد و مؤثرترین کار برای مبارزه با مواد مخدر ضربه مالی و زمین گیر کردن قاچاقچیان است.

صدور حکم اعدام برای «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار» به بهتان افساد فی الارض


مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام نمود: دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه، زهرا صدیقی و الهام چوبدار را به بهتان "افساد فی الارض" به اعدام محکوم کرده است.
برخلاف اخبار انتشار یافته در فضای مجازی و جوسازی های صورت گرفته، حوزه فعالیت و اتهامات این افراد فریب و قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه با امید و آموزش، وعده اشتغال و سو استفاده از آنها بوده که در مواردی، منجر به خودکشی چندین نفر از این دختران شده است.

نظارت گشت های سیار تعزیرات بر فعالیت نانوایی ها


امین حسین وزیر دادگستری اظهار داشت: گشت های سیار تعزیرات در سراسر کشور موظف شدند نظارت جدی بر نانوایی ها داشته باشند که علاوه بر جریمه، اگر فردی مرتکب تخلف شده باشد، نانوایی را پلمب کنند یا دست کم بنر تخلف را در آن مکان نصب کنند.

حکم سه متهم آبان ۹۸ تغییر کرد


بابک پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی در هفته گذشته در توییتر اعلام نمود: «حکم پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از طرف شعبه هم عرض (شعبه ۲۳دادگاه انقلاب) صادر و به وکلا ابلاغ شد؛ پنج سال حبس تعزیری؛ که البته قابل تجدیدنظرخواهی است. باتوجه به میزان حبسی که تا کنون تحمل کرده اند عملا مشمول آزادی مشروط خواهند شد.»
به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه بازداشتی حوادث آبان سال ۹۸ از طرف شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند.
حسین تاج وکیل مدافع محمد رجبی ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ماه از ارائه درخواست اعاده دادرسی به پرونده این افراد در قالب ماده ۴۷۷، به رئیس قوه قضاییه آگاهی داده بود.
دیوان عالی کشور نیز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ اعلام نمود که «اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده باردیگر در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی می شود.»
نهایتاً پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی آبان ۹۸، برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شد.
۴ آبان ماه سال قبل پاک نیا وکیل مدافع امیرحسین مرادی از ابلاغ آزادی موکلش یکی از متهمان پرونده آبان ماه ۹۸ آگاهی داده بود.

شش زندانی ایرانی از ارمنستان به زندان های داخل کشور منتقل شدند


فتاح احمدی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری اظهار داشت: شش نفر از ایرانیانی که در ارمنستان به دلیل همراه داشتن موادمخدر و انواع قرص‎های ممنوعه زندانی بودند، جهت گذراندن بقیه ایام محکومیت خود به زندان های داخل ایران منتقل شدند.

تابعیت فرزندان متولد از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بدون ثبت در دفاتر، قانونی است


با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار شد که تایید تابعیت فرزندان متولد از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، نمی تواند فقط به ازدواج هایی محدود شود که بعد از انتشار «آیین نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» و بصورت ثبت شده واقع می شوند.

دادگاه زورگیر اتوبان نیایش شنبه برگزار می شود


طبق اعلام سرپرست دادسرای ویژه سرقت، دو هفته بعد از دستور رییس قوه قضاییه برای رسیدگی سریع و دقیق و قاطع به پرونده سرقت خشن در اتوبان نیایش، کیفرخواست مربوطه تنظیم و به دادگاه ارجاع شد و جلسه رسیدگی به این پرونده قضایی خشن و مقرون به آزار، روز شنبه پیش رو ( ۱۹ شهریور ماه ) برگزار می شود.
هفتم شهریورماه علی صالحی دادستان تهران از صدور "قرار مجرمیت" و کیفرخواست سارق مسلح بزرگراه نیایش با بهتان "محاربه" آگاهی داد.

کاهش ۴۱ درصدی پرونده های دادسرای تهران در پنج ماه اخیر


حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: در پنج ماهه سال جاری در دادسرای تهران کاهش ۴۱ درصدی پرونده های قضایی به ثبت رسیده است.



1401/06/19
15:16:47
5.0 / ۵
405
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد