حقوق و قضا

حضور رئیس سازمان ثبت اسناد در نشست سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری

حضور رئیس سازمان ثبت اسناد در نشست سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری

به گزارش حقوق و قضا رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مجمع عمومی کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) حضور یافت.



به گزارش حقوق و قضا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در حاشیه شصت و سومین نشست سالانه مجمع عمومی کشورهای عضو وایپو در ژنو سوئیس روز پنجشنبه مورخ ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱ دکتر بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آقای مارکو آلِمان دستیار مدیرکل در بخش مالکیت معنوی و اکوسیستم نوآوری وایپو ملاقات و گفتگو کرد و بابایی به اهمیت زیست بوم فناوری ایران و تقویت اکوسیستم و حلقه های مالکیت معنوی شامل خلق مالکیت معنوی، نظام های اداری موثر و کارآمد برای حفظ دارایی معنوی، نظام ضمانت اجرا و تجاری سازی در مرکز مالکیت معنوی ایران تصریح کرد.



بابایی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در دیدار با آلِمان، دستیار مدیرکل در بخش مالکیت معنوی و اکوسیستم نوآوری وایپو، ضمن اشاره به اهمیت زیست بوم فناوری ایران و تقویت اکوسیستم و حلقه های مالکیت معنوی، به موضوعات مهمی که باید در قالب همکاری و استفاده از ظرفیت های بخش تحت نظر مدیریت آقای آلِمان مدنظر قرار گیرد تصریح کرد.

وی ضمن اشاره به دریافت کمک های فنی و حقوقی وایپو به منظور نهایی نمودن پروژه ایجاد مراکز پشتیبانی از فناوری و نوآوری (TISC)، کمک به تجاری سازی اختراعات به منظور بهره برداری مناسب از پنجره تجاری سازی که در وبسایت مرکز مالکیت معنوی به راه افتاده است، عرضه آموزش های لازم برای ایجاد و تقویت نهاد داوری و میانجی گری در ایران، فراهم نمودن زمینه ارتقاء دانش مالکیت معنوی برای قضات بعنوان یک حلقه از اکوسیستم مالکیت معنوی، حمایت و پشتیبانی به منظور ایجاد ظرفیت ترجمه کتب انتشار یافته با مبحث توسعه مالکیت معنوی به زبان فارسی بخصوص برای شرکت ها و بنگاههای کوچک و متوسطی که در دوره پاندمی کرونا صدمه دیده اند، اظهار داشت: ایران زمینه های مستعدی برای توسعه همکاری و استفاده از ظرفیت وایپو برای اجرای پروژه های در ارتباط با مالکیت معنوی دارد، به همین جهت هر آنچه در این عرصه برای ما مناسب می دانید معرفی نمایید تا با همکاری وایپو در کشورمان اجرا شود.

در ادامه آقای آلِمان ضمن تقدیر از نظرات دکتر بابایی، شادمانی خویش را از بوم فناوری ایران به خاطر پیشرفتهایی که در سالیان اخیر کسب کرده ابراز داشت و بیان نمود: این امر خود سبب ارتقای رتبه ایران در حوزه کسب و کار شده است به صورتی که در بین کشورهای درحال توسعه دو کشور ایران و هند توانسته اند بالاترین جایگاه را کسب کنند که خبرنامه وایپو هم به این مورد پرداخته است.

دستیار مدیرکل در بخش مالکیت معنوی و اکوسیستم نوآوری وایپو افزود: رتبه ۶۰ ایران در شاخص نوآوری قابل توجه است و ما مایل هستیم که چگونگی و علل روند صعودی و ارتقای نوآوری در ایران را از شما بشنویم و آنرا مایه افتخار دانستند.

وی همینطور یکی از شاخصهای مهم و قابل توجه را شاخص رشد شرکتهای دانش بنیان در سال ۲۰۲۱ بیان کرد و برای شنیدن علل رشد و چگونگی حصول این نتیجه ابراز تمایل کرد.

آقای آلِمان درباره پشتیبانی از بنگاه های کوچک و متوسط بیان نمود: نرم افزار ارزیابی وضعیت مالکیت معنوی (IP Diagnostic Tool) از ماه گذشته با هدف بررسی نقاط قوت و ضعفی که وجود دارد در دفاتر مالکیت معنوی کشورها راه اندازی و اجرا شده است و در همین راستا شبکه ای از پارکهای علم و فناوری بزرگ مانند اسپانیا یا کوچک مانند ترینداد و توباگو ایجاد نموده ایم و آمادگی کامل اجرای این پروژه را در ایران هم داریم. با کمک دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و همکاران مرکز مالکیت معنوی که می توانند راجع به قوانین ایران اطلاعاتی را در اختیار ما قرار بدهند، می توانیم ترجمه آنرا به زبان فارسی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با کمک دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و همکاران مرکز مالکیت معنوی که می توانند راجع به قوانین ایران اطلاعاتی را در اختیار ما قرار بدهند، می توانیم ترجمه آنرا به زبان فارسی انجام دهیم.

و در مورد حل و فصل اختلاف از راه داوری و میانجی گری (ADR) در این حوزه مرکزی در وایپو وجود دارد که می تواند هم به اداره و سیستم قضایی شما کمک نماید به نحوی که موضوعات مطروحه که از سوی مرکز مالکیت معنوی به آنها ارجاع می شود را بررسی نمایند.

وی با بیان این مطلب که در این ارتباط ۶۴ کشور، حل و فصل اختلاف از راه داوری و میانجی گری را با وایپو امضا کرده اند و آمادگی امضای آن با سایر کشورها همچون ایران هم وجود دارد، اظهار داشت: در مورد برگزاری مجمع قضات مالکیت معنوی (Intellectual Property Judges Forum) که در ماه اکتبر برگزار می شود، پنج سهمیه برای هر منطقه جغرافیایی در نظر گرفته شده است و تلاش خواهد شد که یک سهمیه با هزینه وایپو به قضات ایران اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه به تحریم های ایران که مانع رشد و از دست رفتن برخی فرصت ها می شود، اشاره نمودند.



در ادامه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ضمن قدردانی از ایشان درباره نهاد داوری و میانجی گری، خواهان سهمیه بیشتری برای شرکت قضات ایران در مجامع بین المللی در حوزه قضایی شدند. او همینطور برگزاری کارگاه های آموزشی و وبینار برای ارتقاء سطح دانش و مهارت داوران و قضات مالکیت معنوی را درخواست نمودند.

آقای آلِمان اظهار داشت: در ابتدا باید هماهنگی لازم در میان مرکز آموزش ایران و نهاد داوری در وایپو برقرار شود که در چارچوب تفاهمنامه قابل انجام است و این آموزش می تواند از راه وبیناری محقق شود، و در مورد اعزام افراد به دوره های آموزشی باید با بخش آسیا و اقیانوسیه برای تخصیص بودجه و دریافت بورسیه مذاکرات لازم به عمل آید.

بابایی آمادگی خویش را برای انعقاد تفاهمنامه و برگزاری سمینارها و وبینارهای آموزشی اعلام نمود و اظهار داشت: علل موفقیت شرکتهای دانش بنیان در ایران، در وهله اول ناشی از اراده رهبر عالی قدر ایران برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان است که حسب اوامر ایشان برای پشتیبانی، سبب شده تا دانشگاه ها از شرکتهای دانش بنیان، پشتیبانی و حمایت کنند و در صورت بروز اختلاف شعبات ویژه¬ای برای رسیدگی به این پرونده ها بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: همینطور مسئولین عالی رتبه کشور دیدارهای گوناگونی با شرکتهای دانش بنیان در جهت رفع موانع موجود برگزار کرده اند و در دوران تحریم این شرکت ها توانستهاند کمک شایان توجهی به رفع اثر و خنثی سازی این تحریم های یک جانبه نمایند.

معاون رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: برای ساماندهی علم و فناوری در کشور، ساختاری به نام معاونت علم و فناوری زیر نظر ریاست جمهوری شکل گرفته است که توانسته نقش موثری در ساماندهی، ایجاد و پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای نوپا ایفا نماید.

وی با بیان اینکه، بخش اعظم پیشرفت شرکتهای دانش بنیان ناشی از سیاست آگاهی بخشی عمومی است، اضافه کرد: مرجع ملی مالکیت معنوی با اجرای کارگاه های آموزشی، سمینار و... عهده دار اجرای این امر بوده است که رشد آمارهای در ارتباط با مالکیت معنوی هم در سالیان اخیر حکایت از پویایی این سیستم می باشد.

بابایی در ادامه از آقای آلِمان جهت حضور در ایران و انعقاد تفاهمنامه برای مبحث نهاد داوری و میانجی گری در حوزه مالکیت معنوی دعوت به عمل آورد و با عنایت به وجود تکلفات، الزامات و اطاله رسیدگی در فرایند بررسی قضایی، ساختار داوری و میانجی گری را موثر دانسته و اظهار نمود: این مکانیزم می تواند شیوه غالب رسیدگی و حل و فصل اختلافات این حوزه باشد.

در آخر جلسه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خواهان همکاری بین مرکز مالکیت معنوی و کارشناسان بخش مالکیت معنوی و اکو سیستم نوآوری شد و متقابلا آقای آلِمان هم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه، خواهان همکاریهای بیشتر بین دو طرف شد.




1401/05/01
17:55:45
5.0 / ۵
410
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد