حقوق و قضا
رئیس سازمان بازرسی كل كشور:

بازرسان اصلاح فرآیندها را برای کشف گلوگاه های فساد در دستورکار قرار دهند

بازرسان اصلاح فرآیندها را برای کشف گلوگاه های فساد در دستورکار قرار دهند

به گزارش حقوق و قضا رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: بازرسان سازمان بازرسی برای کشف گلوگاه های فساد، توجه به مسائل کلیدی و اصلاح فرآیندها را در دستور کار قرار داده و از توجه به مسائل سطحی پرهیز کنند.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، ذبیح الله خداییان در مراسم پایانی و تحلیف دوره آموزشی کارآموزان بازرسی جدیدالورود سازمان بازرسی کل کشور در سراسر کشور که بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و با اشاره به رهنمودهای اخیر رییس قوه قضاییه درباب گزارش های هشداری سازمان بازرسی، اظهار داشت: راهکارهایی که رییس قوه قضاییه برای رفع مشکلات ارائه می دهند کاربردی و راهگشا است، پس پیگیری اجرائی شدن تاکیدات ایشان که همان منویات رهبر معظم انقلاب نیز است بر ما فرض است و باید سرلوحه امور قرار گیرد.
وی اصرار کرد که اجرائی شدن دستورات رئیس قوه قضاییه اثربخشی سازمان را افزایش داده و سبب رضایتمندی مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام می شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه اشاره کرد: سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر اقدامات سایر دستگاهها، کارگزاران و کارکنان را بر عهده دارد که این مساله اهمیت این نهاد را خاطرنشان می سازد.
خداییان با اعلان اینکه سازمان بازرسی کل کشور چشم و گوش نظام است، به بیان سفارش های خطاب به بازرسان جدیدالورود پرداخت و اشاره کرد: اگر می خواهیم دیگران را به راه راست هدایت و از ناپاکی ها به دور کنیم؛ باید ابتدا این مساله از خودمان شروع شود.
وی مهم ترین مؤلفه عبور در راه درست را رعایت تقوای الهی برشمرد و اظهار داشت: باید در سازمان بازرسی تلاش بر این باشد که تقوای الهی در همه افراد تقویت شود؛ چونکه به فرموده حضرت امیرالمومنین علی (ع) تقوا دژی محکم و نفوذناپذیر است.
خداییان با اعلان اینکه تقوا به انسان کمک می نماید تا در دوراهی ها مسیر درست را انتخاب نماید، اشاره کرد: تقوا سدی است که ما را در مقابل سختی ها نجات خواهد داد.
وی برگزاری مراسم تحلیف بازرسان جدیدالورود در پیشگاه قرآن کریم را ناشی از اهمیت این امر دانست و اشاره کرد: مراسم تحلیف موجب می شود تا هر جا زمینه فسادی فراهم گردید، بازرسان به یاد این روز بیفتند که در مقابل قرآن کریم سوگند یاد کرده و با خدا عهد و پیمان بستند که جز صراط مستقیم، مسیر دیگری را طی نکنند و عزت نفس خودرا زیر پا نگذارند.
عضو شورای عالی قوه قضاییه بازرسان جدید سازمان بازرسی را از افتادن در دام غرور بواسطه جایگاه بازرسی بر حذر داشت و بیان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به پشتوانه جایگاهی قانونی وظیفه دارد از مسئولان در رده های مختلف دعوت کند تا راجع به عملکرد خود پاسخگو باشند و این مساله نباید زمینه ساز غرور بازرس شود.
خداییان همین طور اظهار داشت: بازرسان جدید که سازمان بازرسی کل کشور را برای انجام وظیفه انتخاب نموده اند باید تلاش را سرلوحه کار خود قرار داده و به قوانین و ضوابط دستگاه های بازرسی شونده مسلط شوند.
وی با تاکید بر رعایت اخلاق توسط بازرسان سازمان بازرسی اظهار داشت: نوع رفتار ما در محیط بازرسی موجب ارتقای جایگاه سازمان بازرسی کل کشور می شود، از این بابت باید رعایت اخلاق اسلامی و برخورد شایسته با افراد همیشه مدنظر قرار گیرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: بازرسان سازمان بازرسی برای کشف گلوگاه های فساد، توجه به مسائل کلیدی و اصلاح فرآیندها را در دستور کار قرار داده و از توجه به مسائل سطحی پرهیز کنند.
وی همین طور به بازرسان جدید سازمان بازرسی سفارش کرد که از قضاوت در مورد عملکرد دستگاهها پیش از انجام بازرسی پرهیز کرده و نیت خودرا اصلاح امور قرار دهند.
خداییان با تاکید بر رازداری بازرسان اظهار داشت: بازرسان مکلف هستند اسراری که در حین بازرسی مشاهده کرده اند را فقط به مراجع قانونی منعکس کنند.
وی همین طور درباب خاصیت های یک گزارش بازرسی اظهار داشت: گزارش های بازرسان باید ساده، روان و بدون هرگونه پیچیدگی لغوی تنظیم شود و ضمن کوتاه بودن، حاوی تمامی مستندات، استدلالات و نتیجه گیری مختصر با قابلیت اجرائی بودن پیشنهادات باشد.
عضو شورای عالی قوه قضاییه در ادامه به بیان اظهاراتی پیرامون ارتقای سطح گزارش های سازمان بازرسی پرداخت و نکاتی را دراین زمینه مطرح کرد؛ بدین سبب گزارش، رضا باقریان رییس مرکز توسعه دانش و پژوهش های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در ابتدای این مراسم ضمن ارائه آمار این دوره آموزشی اظهار داشت: در دوره حاضر، ۵۳ نفر بازرس در مرکز و بازرسی های کل استانها، شامل ۴۹ بازرس تمام وقت و ۴ بازرس پاره وقت آموزش دیده اند.
وی اظهار داشت: کارآموزان طی دو هفته و در قالب ۶۰ ساعت آموزشی، عناوین تخصصی و پایه بازرسی شامل عملیات بازرسی، تهیه و تدوین گزارش، اخلاق حرفه ای بازرسی، بخشنامه ها، قوانین و مقررات در رابطه با سازمان، سیستم ها و سامانه های مختلف فناوری و مباحث تخصصی حقوقی و ارزیابی عملکرد را آموزش دیده اند.
رئیس مرکز توسعه دانش و پژوهش های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد: باتوجه به محدودیت های کرونائی، کارآموزان استانی، در این دو هفته بوسیله ویدئوکنفرانس و بصورت مجازی در دوره شرکت داشته و فقط همکاران مرکز بصورت حضوری در دوره حاضر بودند.
وی پیرامون فلسفه وجودی این مراسم، ضرورت تحلیف بازرسان جدید الورود برمبنای تکلیف قانونی مندرج در بخشنامه اجرائی قانون تشکیل سازمان بازرسی را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: آنها باید در حضور رییس سازمان و عنداللزوم در مراسم عمومی، در پیشگاه قرآن سوگند یادکرده و متن تحلیف مصوب را قرائت کنند.
در اختتام این مراسم با حضور رئیس سازمان بازرسی مراسم تحلیف کارآموزان جدیدالورود بازرسی در تهران و استانها انجام شد.




منبع:

1400/11/22
11:11:20
5.0 / ۵
877
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد