لینک دوستان حقوق و قضا
حقوق و قضا

نگاهی به رای دیوان عدالت اداری درباره شیشه دودی ها

نگاهی به رای دیوان عدالت اداری درباره شیشه دودی ها

به گزارش حقوق و قضا هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای اخیر خود اعلام نمود که تنها معیار تشخیص دودی بودن شیشه های یک خودرو، نظر افسر راهنمایی و رانندگی است و خودروهایی که شیشه های دودی دارند می توانند به دفعات توسط افسران راهنمایی و رانندگی جریمه می شوند؛ رایی که واکنش هاییبه همراه داشت.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، دیوان عدالت اداری که طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس شده است به دنبال شکایت از نیروی انتظامی، با رای خود یکی از بخشنامه های این نهاد در ارتباط با «دودی کردن شیشه های خودرو» را باطل کرد که از این رای تفسیرهای گوناگونی صورت گرفت اما اصل ماجرا چیست؟
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای مقرر کرده بود که معیار دودی بودن یا نبودن شیشه های خودرو تشخیص راننده و سرنشینان آن از فاصله سه متری است، یعنی برای تشخیص دودی بودن شیشه های خودرو معیار رویت پذیر نبودن راننده و سرنشینان از فاصله سه متری در نظر گرفته شده است و در صورتیکه طبق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشینان از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشند وی می تواند علاوه بر صدور قبض جریمه، راننده را ملزم به رفع اثر شیشه دودی کند.
دیوان عدالت اداری با رای هیئت عمومی خود، تعیین معیار «فاصله سه متری» برای تشخیص دودی بودن شیشه های خودرو را با عنایت به شرایط متغیر فصول سال، اوضاع آب و هوا و ساعات شبانه روز خارج از حدود صلاحیت نیروی انتظامی تشخیص داده است و بدین سان دیگر معیار تشخیص سرنشینان و راننده اتومبیل از فاصله سه متری برای دودی تلقی شدن شیشه های خودرو درست نیست بلکه معیار تشخیص دودی بودن یا نبودن برعهده ماموران راهنمایی و رانندگی است و تعیین ضابطه ۳ متری مجاز نیست.
هم چنین با رای دیوان عدالت اداری دیگر نیروی انتظامی نمی تواند پس از صدور جریمه، خودرو را ملزم به رفع اثر شیشه دودی کند و در واقع اجبار به رفع اثر شیشه دودی از صلاحیت ماموران نیروی انتظامی خارج شده است و پلیس تنها می تواند قبض جریمه صادر کند.
رئیس پلیس راهور ناجا هم در ارتباط با نظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اظهار داشت که آنچه که دیوان باطل کرده است، در ارتباط با رفع اثر شیشه دودی است، یعنی دیگر در همان محل نباید برچسب برداشته شود که ما هم موافق هستیم. البته اگر خودرو به علت جریمه بیشتر از سه میلیون تومان توقیف شود، باید هنگام ترخیص شیشه را هم اصلاح نماید.
سردار هادیانفر مبلغ جریمه شیشه دودی را در کلانشهرها ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان و در دیگر شهرها ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان نمود و به این نکته هم تصریح کرد که افسران در برخورد با شیشه های دودی می توانند به دفعات خودرو را جریمه کنند یعنی امکان دارد یک خودرویی در یک چهارراه جریمه شود و در چهارراهی دیگر هم اگر مامور پلیس آنرا مشاهده کند می تواند آنرا جریمه کند و محدودیتی در دفعات جریمه وجود ندارد.
یکی از مخاطبین ایسنا در واکنش به ابطال بخشنامه نیروی انتظامی از جانب دیوان عدالت اداری گفته است که اغلب شهروندان خوزستانی به علت بیماری پوستی و تشدید آن با گرمای هوا مجبور به دودی کردن شیشه های ماشین خود هستند اما نیروی انتظامی آنها را به کرات جریمه می کند.
در این رابطه رئیس پلیس راهور ناجا توضیح داده است که افراد دارای بیماری به تشخیص کمیسیون پزشکی هم در صورتیکه راننده خودرو بوده و خودرو به نام خودشان باشد می توانند با رفتن به مراکز راهور در شهرها مجوز شیشه دودی خویش را دریافت نمایند.

رای دیوان عدالت اداری منطبق با اصول حقوقی است
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفتگو با ایسنا در ارتباط با رای دیوان عدالت اداری برای خودروهایی با شیشه دودی اظهار داشت: مبحث در عین حال که ساده و کوچک است اما از نظر حقوقی پیچیده است. اتومبیل بهرحال بعنوان وسیله ای ذاتا پرمخاطره باید از ایمنی برخوردار باشد تا باعث ایراد صدمه به سرنشینان و دیگران نشود. کارشناسان حمل و نقل باید پاسخ دهند که آیا دودی شدن شیشه اتومبیل منجر به ایجاد خطر برای اتومبیل و دیگران می شود یا خیر. اگر دودی کردن شیشه ها باعث خطر شود حتما باید از آن جلوگیری شود.
این حقوقدان با تکیه بر اصل قرار دادن «ایمن بودن یا نبودن خودرو در صورت داشتن شیشه دودی» اظهار داشت: اگر پلیس دودی بودن شیشه خودرو ها را تخلف هم بداند فقط می تواند خودرو را جریمه کند و اجبار به رفع اثر شیشه دودی مستلزم اجازه قانون یا رای دادگاه است و از این نظر رای دیوان عدالت اداری منطبق بر اصول حقوقی صادر گردیده است.
یکی دیگر از مخاطبان این خبر اعتقاد دارد که «اگر کسی با شیشه دودی جرمی انجام بده و کار تروریستی یا آدم ربایی یا بمب گذاری یا هر جرمی ضد امنیت کشور انجام بده و پس از شیشه دودی برای پوشش جرمش استفاده بکنه اونوقت تکلیف چیه، دیوان عدالت اداری بهتره یک مقدار مطالعه کنه بعد نظر بده»
نوروزی این گونه به ابهام این مخاطب پاسخ می دهد: از لحاظ انتخاب شخصی شیشه دودی جزو حقوق دارنده خودرو به حساب می آید یعنی داشتن شیشه دودی اگر به لحاظ ایمنی باعث خطر برای خودرو و دیگران نباشد یکی از حقوق دارنده خودرو بشمار می رود. داخل خودرو حریم شخصی و خصوصی اشخاص به حساب می آید و نمی توان گفت به علت آن که در داخل یک فضا امکان دارد جرمی رخ دهد پس در معرض نگاه پلیس باشد.




منبع:

1400/08/20
13:29:01
5.0 / 5
935
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد