حقوق و قضا
معاون سازمان ثبت اسناد مطرح كرد

مزایای دفتر ثبت الکترونیک ازدواج

مزایای دفتر ثبت الکترونیک ازدواج

حقوق و قضا: معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، به تشریح مزایای این اقدام پرداخت.



به گزارش حقوق و قضا به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، روز گذشته رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از فعال شدن ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور آگاهی داد.

مهدی اقبال معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به کوشش های این سازمان در این حوزه، اشاره کرد: طبق قانون و با توجه به دستور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، دفتر توسعه سامانه ها و خدمات الکترونیک ازدواج در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق طراحی شد و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ دفاتر ازدواج استان همدان و ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ استان کردستان بصورت پایلوت و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ بصورت کشوری راه اندازی گردید.

وی همچون مزایای این اقدام را افزایش امنیت نگهداری اطلاعات، جلوگیری از به وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، سهولت در بررسی استعلام، افزایش سرعت دسترسی به اسناد تنظیم شده و جلوگیری از خطاهای انسانی در تنظیم سند عنوان نمود.

شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج که از طرف ذبیح الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ گردیده به شرح زیر است:

در اجرای مقررات ماده (۷) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۳۹۳.۱۱.۲۹ و مواد (۵) و (۱۱) بخشنامه اجرائی این قانون مصوب ۹۵.۱.۲۲، باتوجه به ایجاد زیرساخت و نرم افزارهای مورد نیاز و فراهم شدن زمینه راه اندازی و بهره برداری از دفتر ازدواج بصورت الکترونیک در کلیه دفاتر ازدواج سراسر کشور، شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج به شرح زیر ابلاغ می گردد:

ماده (۱) - از تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۰۱ دفتر الکترونیک ثبت ازدواج در تمامی دفترخانه های رسمی ازدواج مورد بهره برداری قرار می گیرد.

از این تاریخ ثبت رسمی تمام وقایع ازدواج و اقدامات تبعی یا اقدامات حقوقی احتمالی منتسب به آن فقط در دفتر الکترونیک خواهد بود و ثبت سند جدید در دفاتر دست نویس ممنوعست.

ماده (۲) - سردفتر مکلف است پیش از بهره برداری از دفتر الکترونیک، ذیل آخرین سند ثبت شده در دفتر دست نویس را مسدود نموده و اطلاعات سند مذکور را به همراه تعداد کل دفاتر دست نویس سردفتر، در "فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج" که در سامانه تعبیه شده، ثبت و با گواهی امضای الکترونیک خود، تأیید نماید.

تبصره (۱) _ چنانچه بیش از شروع بهره برداری از دفتر الکترونیک، شناسه یکتای سند بوسیله سامانه دریافت شده گرفتن امضاء در دفتر دست نویس نیز صورت گرفته باشد. سردفتر مکلف است حداکثر تا یک ماه بعد از بهره برداری از دفتر الکترونیک، تأئید نهایی این اسناد را در سامانه انجام دهد.

تبصره (۲) _ سردفتران رسمی ازدواج مکلف به حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس در دفترخانه بوده و هرگونه حذف، اضافه، یا تغییر در دفاتر مذکور، مستوجب مسئولیت قانونی خواهد بود.

تبصره (۳) _ رؤسای واحدهای ثبتی مکلفند برمبنای چک فهرست تنظیم شده توسط معاون امور اسناد، نسبت به بررسی روند بهره برداری از دفتر الکترونیک و نیز نحوه حفظ و نگهداری دفاتر دست نویس و همین طور کنترل صحت اطلاعات مندرج در فرم بهره برداری از دفتر الکترونیک اقدام و مراتب را تأیید نمایند.

ماده (۳) _ برای تنظیم اسناد در دفتر الکترونیک، سردفتر مکلف است بعد از تنظیم سند در سامانه و گرفتن شناسه یکتا، نسخه پشتیبان سند را چاپ و نسبت به گرفتن امضای زوجین و شهود ازدواج و حسب مورد معتمد اقدام نموده و این نسخه را بعد از امضاء سر دفتر به مهر دفترخانه ممهور نماید.

تبصره_ نسخه پشتیبان، مختص بایگانی در دفترخانه بوده و تحویل اصل یا تصویر آن به اصحاب سند ممنوعست.

ماده (۴) _ سردفتر مکلف است در محل دفترخانه و هم زمان با گرفتن امضای زوجین و شهود واقعه در نسخه پشتیبان، اثرانگشت سبابه دست راست آنها را فقط بوسیله سامانه جهت ضبط در دفترالکترونیک گرفتن و ثبت نماید. چنانچه امکان گرفتن اثرانگشت سبابه دست راست شخص فراهم نباشد لازم است سردفتر با ذکر علت، اثرانگشت یکی دیگر از انگشتان دو دست شخص را به ترتیب درج شده در سامانه، در دفتر الکترونیک ثبت نماید.

تبصره (۱) _ چنانچه امکان گرفتن هیچ یک از آثار انگشت دو دوست شخص فراهم نباشد. اثر انگشت پای شخص به ترتیب درج شده در سامانه گرفتن و ثبت گردد.

تبصره (۲) _ در صورتیکه گرفتن هیچ یک از آثار انگشت دست و پای شخص امکان پذیر نباشد، باید اطلاعات فرد معتمدی که توسط شخص مذکور معرفی می گردد. در سامانه ثبت و اثرانگشت معتمد در دفتر الکترونیک گرفتن و ثبت گردد.

ماده (۵) _ گرفتن امضاء و اثر انگشت اشخاص در رابطه با سند، در خارج از محل دفترخانه ممنوع می باشد. درباب زندانیان و بیماران، مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام خواهد شد.

ماده (۶) _ سردفتر مکلف است طبق مقررات و حسب مورد اطلاعات تمامی اشخاص غیر اصیل نظیر وکیل، ولی، قیم، نماینده، معتمد، معرف، مترجم، شاهد که باید ثبت سند را تأئید نمایند. در قالب اقلام اطلاعات هویتی تعبیه شده در سامانه ثبت و ارتباط آنها را با اشخاص اصیل معین نموده و اثرانگشت آنها را در دفتر الکترونیک ثبت نماید.

تبصره_ ثبت اطلاعات هویتی اشخاص در رابطه با سند در بخش های توضیحات یا متون حقوقی سند، ممنوعست.

ماده (۷) _ چنانچه بعد از تنظیم در سامانه و گرفتن شناسه یکتا مشخص شود نواقصی نظیر عدم درج اطلاعات اشخاص برای گرفتن اثرانگشت و یا لزوم حذف و اضافه در مورد اشخاص مرتبط و یا مفاد سند وجود دارد. سردفتر مکلف است شناسه این سند را در سامانه بی اثر نموده و بعد از تنظیم مجدد سند و تکمیل اطلاعات، نسبت به گرفتن شناسه جدید در سامانه اقدام نماید.

ماده (۸) _ بعد از گرفتن امضای اشخاص در رابطه با سند و ثبت اثرانگشت آنها در سامانه، سردفتر باید با امضای الکترونیک و اثر انگشت، دفتر الکترونیک را تأیید نماید و بلافاصه بعد از تکمیل سند ازدواج، نسبت به تحویل آن به ذینفع اقدام نماید.

تبصره_ سردفتر مکلف است نسخه پشتیبان دریافت شده از سامانه را بصورت مجلد حاوی یک صد سند تنظیم و در محلی ایمن در دفترخانه نگهداری نماید.

ماده (۹) _ نظارت بر اجرای صحیح این شیوه نامه بر عهده معاون امور اسناد، معاون توسعه فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیک ثبتی و مدیر کل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استانها می باشد.





منبع:

1400/07/21
10:36:19
5.0 / 5
16
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد