حقوق و قضا

پلمپ دفتر مسافرتی متخلف در قم با ورود سازمان بازرسی کل کشور

پلمپ دفتر مسافرتی متخلف در قم با ورود سازمان بازرسی کل کشور

به گزارش حقوق و قضا به دنبال اختلال در نظم فرودگاه امام خمینی (ره) به خاطر تخلف یکی از شرکتهای مسافرتی در شهر قم با اقدام سازمان بازرسی کل کشور دفتر این شرکت پلمپ شد.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، عصر چهارشنبه تجمع حدود ۴۰۰ نفر در فرودگاه امام خمینی (ره) که فاقد بلیط قانونی بودند، باعث اختلال در نظم فرودگاه و تاخیر در کلیه پروازها شد. این افراد سیر تشریفات الزامی سامانه سماح و سازمان هواپیمایی کشوری را طی نکرده و صرفا با معرفی نامه شرکت هواپیمایی العراقیه به صورت مانیفست (برگه پذیرش) که با پرداخت مبالغی بین ۷ الی ۸ میلیون و پانصد هزار تومان به یکی از شرکتهای مسافرتی شهر قم، دریافت کرده بودند به فرودگاه رجوع کردند. در همین راستا از راه فرماندهی پلیس فرودگاه شرکت مسافرتی متخلف ارم گشت شناسایی و با هماهنگی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور و پیگیری بازرسی کل استان قم از دادستان قم دفتر مسافرتی مذکور با دستور قضایی پلمپ شد. بازرسان بازرسی امور راه و شهرسازی این سازمان در کنار نمایندگان کمیته ویژه نظارت و پیگیری تخلفات و جرائم در رابطه با عرضه بلیط هواپیما (سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان، سازمان صمت و اداره کل نظارت بر ایرلاین ها) بر فرایند فروش بلیط سفر به عتبات عالیات در روزهای اربعین حسینی نظارت دارند. این کمیته از تاریخ ۳۱ شهریور با تشکیل گشت های بازرسی و رفتن به شرکتهای هواپیمایی، آژانس های عرضه کننده بلیط و سامانه های رزرو بلیط در سطح شهر تهران عملکرد شرکتهای هواپیمایی در عرضه خدمات به مراجعین را رصد و پایش می کنند. حسب این اقدامات مواردی از سوجریانات و تخلفات صنفی ملاحظه شد که توسط مأموران سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت احصا شده و ضمن اصلاح فرایند و تسهیل امور رجوع کنندگان، شرکتهای متخلف به مراجع قانونی دلالت شدند. بعضی از اقدامات نظارتی و نتایج حاصل به شرح ذیل است: الف) به دنبال بررسی میدانی عملکرد شرکتهای اینترنتی رزرو بلیط از قبیل علی بابا و سپهر ۳۶۰ مشخص شد به علت عدم تطبیق پلت فرم سامانه شرکتهای مزبور با ضوابط اعلامی در فرایند بلیط فروشی ایام اربعین (ارایه کدملی به جای شماره گذرنامه، تطبیق اطلاعات با سامانه سماح، عدم پشتیبانی از نرخ تعیین شده در بلیت های دو طرفه و …)، امکان عرضه بلیط دوطرفه با نرخ مصوب از راه سامانه های فروش عملاً حذف و مراکز عرضه کننده بلیط به فروش حضوری روی بیاورند که اشکالاتی را به دنبال داشته و زحمات فراوانی را برای متقاضیان فراهم نموده است. ب) به علت عدم امکان فروش بلیط دوطرفه در سامانه های عرضه کننده بلیط، عموماً زائرین محترم نسبت به تهیه بلیط به صورت یک طرف رفت و یک طرف برگشت اقدام نموده اند که در این خصوص مبلغ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال بیشتر از قیمت بلیط دوسره هزینه به زائرین تحمیل شده است. پ) ثبت برخی تخلفات صنفی و تنظیم گزارش جهت رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی شامل: - عدم فعالیت بعضی از مراکز اعلام شده در لیست سازمان هواپیمایی همچون دفتر مرکزی فروش شرکت هواپیمایی کیش - واگذاری انحصاری حقوق فروش کلیه صندلی های پروازی هواپیمایی کاسپین (روزانه ۳ پرواز از تاریخ ۳/۷ تا ۹/۷) به آژانس هواپیمایی ساینا گشت زورق (به رغم ممنوعیت چارتر کردن در روزهای اربعین) - واگذاری انحصاری حقوق فروش کلیه صندلی های پروازی هواپیمایی قشم به آژانس های هواپیمایی تک ستاره و مهراب گشت (به رغم ممنوعیت چارتر کردن در روزهای اربعین) و عدم عرضه بلیط دوطرفه توسط آژانس های مورد اشاره باوجود تقاضای مردمی و فروش بلیط به صورت یک طرفه که منجر به تحمیل هزینه مازاد به زائرین شده است. ت) در بررسی دفتر مرکزی شرکت خدمات مسافری معین گردشگری ملت ملاحظه شد؛ شرکت مزبور نسبت به فروش صندلی هواپیمایی شرکت العراقیه (خارج از شرکتهای تعیین شده جهت پروازهای اربعین)، بدون رعایت الزامات سازمان هواپیمایی (ویزا، ثبت نامه سامانه سماح و کارت واکسیناسیون) و با قیمت های ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (مازاد بر قیمت مصوب) به صورت مانیفست مبادرت نموده که ضمن تنظیم گزارش تعزیراتی و ممانعت از ادامه فعالیت فروش شرکت به قید تسریع مراتب به دادسرای فرودگاه گزارش و پیگیری قضایی مبحث در دستور کار قرار گرفت. خاطر نشان می سازد به علت ادامه فروش خارج از برنامه دفاتر نمایندگی شرکت العراقیه، عدم برخورد مناسب سازمان هواپیمایی با شرکت مزبور و حضور زائرین متقاضی بدون داشتن ویزا، بلیط و سایر الزامات قانونی در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) طی روزهای پنج شنبه و جمعه متاسفانه ضمن بروز اختلال در نظم عمومی فرودگاه، اشکالات گوناگونی از قبیل تاخیر در انجام برنامه های پروازی سایر شرکتهای هواپیمایی و عدم امکان خدمت رسانی مناسب به مسافرین مشاهده شد که به نارضایتی گسترده عمومی رجوع کنندگان مواجه گردید.

1400/07/06
10:51:21
5.0 / 5
133
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد