رونمایی از سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری رونمایی
به گزارش حقوق و قضا، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: با راه اندازی سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها، زمان ثبت شرکت از یک ماه به دو روز و ثبت تغییرات شرکت ها از دو هفته به دو روز کاسته شده است.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، آئین رونمایی از سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها با حضور کنشگران اقتصادی و صاحبان صنایع روز یکشنبه مورخ ۳۰ آذرماه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.
سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد این سازمان در نشست مشترک با کنشگران اقتصادی و صاحبان صنایع و همین طور آئین رونمایی از سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها ضمن اشاره به اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم پیشرفت، اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شده است تا در حوزه ثبت شرکت ها اقداماتی انجام دهد و پروسه امور از حالت سنتی به الکترونیکی تغییر یابد که در جهت تکمیل پروسه ارایه خدمات ارزان، سامانه ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری بازطراحی شد.
وی اضافه کرد: حال بمنظور تسریع در ارایه خدمات تلاش داریم که با سودجستن از تکنولوژی های جدید، نقش عامل انسانی را کم نماییم.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: حال بخشی از این برنامه و اهداف محقق شده است و درصدد هستیم که با بازطراحی این سامانه در سال ۱۴۰۵ زمان ثبت شرکت ها و ثبت تغییرات شرکت ها را به استاندارد و میانگین بین المللی برسانیم.
سعادتیان اظهار داشت: هدف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده حداکثری از فناوری های روز و هوش مصنوعی و استفاده کمتر از عامل انسانی و کارشناسان مستقر در ثبت شرکت ها است و با سودجستن از فناوری اطلاعات خصوصاً تکمیل و استقرار دولت الکترونیک همین طور به حداقل رساندن رویارویی خدمت گیرنده و خدمت دهنده همین طور ایجاد بستر ارایه خدمات الکترونیک و هوشمند را پیگیری می نماییم.
وی اضافه کرد: یکپارچه سازی اطلاعات در نظام مالی و اقتصادی کشور، سودجستن از روش های نوین تحلیل داده برای افزایش توان اقتصادی کشور، پیشبینی و پیش گیری از هرگونه جعل در ثبت شرکت ها از دیگر اهداف بازطراحی سامانه ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری بوده است.
سعادتیان ضمن اشاره به طراحی سند الکترونیک کسب و کار، اظهار داشت: در سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها موضوع هایی از قبیل دفاتر تجاری، تعیین نام، احراز هویت که تا قبل از این باید حتماً حضوری انجام می شد، با یکپارچه سازی سامانه کاملا غیرحضوری و بصورت الکترونیکی صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: در نظام سنتی و قبل از این هر شرکت باید در انتهای سال چند دفتر خریداری می کرد و دفاتر تجاری باید بوسیله پست یا مراجعه حضوری به اداره کل ثبت شرکت ها طی پروسه طولانی و سخت پلمب می شد، اما حال در این سامانه هم اظهارنامه و هم پلمب دفاتر کاملا الکترونیکی و در کوتاهترین زمان ممکن انجام و شناسه یکتا صادر می شود و این اقدام تکالیفی است که در ماده چهار بند ج قانون برنامه هفتم تعیین و عملیاتی شده است.
سعادتیان خاطرنشان کرد: قبلا تعیین نام قبلا توسط عامل انسانی انجام می شد و طبیعتاً سلیقه شخصی در آن دخیل بود، اما حال با تشکیل بانک اطلاعاتی هوشمند، سامانه «نام یار» به راه افتاده است و هر فردی که درخواست تعیین نام داشته باشد بوسیله سامانه طرح موضوع می شود که یا تایید است و اگر تایید نشود، سه نام پیشنهاد داده می شود و مجدد امکان نام پیشنهادی جدید هم وجود دارد تا مجدد بررسی شود.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: احراز هویت که قبل از این بصورت رویت مدارک هویتی مانند شناسنامه یا کارت ملی بود، حال بصورت بیومتریک و امضای الکترونیک دیجیتال در سامانه ثنا ابلاغ می شود.
سعادتیان اضافه کرد: در این سامانه همه اقدامات کاغذی و فیزیکی حذف گردیده است و همه امور بصورت تمام الکترونیک صورت می گیرد.
وی اشاره کرد: پیشرفت امنیت سامانه، تعامل با پلت فرم های دیجیتال، حذف مراجعات حضوری، استفاده از هوش مصنوعی، توسعه خدمات خودکاربری و ساده سازی فرایندها همچون اهدافی است که در بازطراحی سامانه ثبت شرکت ها دنبال شده است.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: حال تمامی خدمات در این سامانه خودکاربری است و اگر فردی امکان استفاده از آنرا نداشته باشد، همه دفاتر اسناد رسمی کشور به عنوان پیشخوان خدمات این سامانه پیشبینی و در اختیار کاربران قرار دارد.
سعادتیان اضافه کرد: در این سامانه کارتابلی برای متقاضی جهت پیگیری امور بوجود آمده است همین طور احراز هویت کاملا دیجیتال صورت می گیرد و استعلام های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی بصورت برخط صورت می گیرد و در نهایت هم پرداخت ها بصورت الکترونیکی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: در این سامانه، خدماتی از بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گمرک، وزارت راه و شهرسازی، روزنامه رسمی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی دیوان محاسبات، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و فراجا دریافت می شود و همه امور الکترونیک است.
سعادتیان ضمن اشاره به صدور سند الکترونیک اشخاص حقوقی، اظهار داشت: این سند حاوی مشخصات کامل مدیران، موضوع فعالیت و شماره ثبت شرکت، سوابق محدودیت ها یا بدهی های مالیاتی شرکت درج شده است همین طور آخرین دارنده حق امضا بوسیله بارکد وجود دارد.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: میزان درخواست ها برای تایید نام در سامانه قدیم ۱۴ تا ۲۰ درصد تایید می شد، اما حال در سامانه جدید در ۱۱ استانی که خدمات ارایه می شود تا حالا حدود ۸۰ درصد پاسخگو بوده ایم.
سعادتیان اضافه کرد: زمان تاسیس شرکت قبلا یک ماه بود، اما حال هر شخصی که اراده کند می تواند ثبت شرکت را در ۲ روز انجام دهد همین طور ثبت تغییرات قبلا دو هفته بود که حال در ۲ روز تغییرات صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: این سامانه از دو ماه قبل در ثبت شرکت های شهرستان های استان تهران، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، قزوین زنجان و مرکزی فعال است و برای عملیاتی کردن این سامانه از استانهای بزرگ شروع کردیم تا سامانه را ارزیابی و چالش ها و موانع را برطرف نماییم.
کشاورز: حال همه شرکت های صنعتی و واحدهای تولیدی در استانهای قزوین، یزد و زنجان دارای سند مالکیت هستند
صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن اشاره به شعار سال و ضرورت دفاع از تولید داخلی، اظهار داشت: تثبیت مالکیت را وظیفه خود می دانیم و در این راستا، دفاع از تولیدکنندگان در راستای تثبیت مالکیت ها در دستورکار معاونت املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد.
وی اضافه کرد: حال در مجموع هزار و ۸۰ شرکت شامل دولتی و خصوصی در شهرک های صنعتی داریم که ۱۵۴ هکتار را در اختیار دارند و تا حالا برای حدود ۱۳۴ هزار و ۷۳۶ هکتار، سند مالکیت دفترچه ای و تک برگ صادر گردیده است.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: حال همه شرکت های صنعتی و واحدهای تولیدی در استانهای قزوین، یزد و زنجان دارای سند مالکیت هستند و در تلاش هستیم تا در دیگر استانها هم این اقدام با جدیت پیگیری شود.
کشاورز افزود: هر واحد تولیدی یا شرکت دانش بنیان که در حوزه مالکیت با مشکلی مواجه باشد، با دستور صریح رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدون تشریفات و بصورت ویژه پیگیری می شود تا مشکلات آنها برطرف گردد.
اسلامی: تمام فرایندهای مرکز مالکیت معنوی از حدود ۱۲ سال پیش هم سو با دولت الکترونیکی بوده است
در ادامه این جلسه سیامک اسلامی رئیس مرکز مالکیت معنوی اظهار داشت: آئین نامه اجرائی نسل پنجم قوانین و مقررات مالکیت صنعتی مصوب ۱۴۰۳ غائی شده و انتظار می رود که تا انتهای سال ابلاغ شود و این آئین نامه خیلی مهم است.
اسلامی اضافه کرد: در تدوین آئین نامه اجرائی با ۴۷۰۰ نقطه در کشور همچون تمام دانشگاه ها، اتاق های تجاری و کنشگران انجمن های علمی مکاتبه و نظرات آنها را جمع آوری کردیم و با هیاتی متشکل از هفت نهاد قانونی که در قانون هم توصیف شده بود همچون وزارت دادگستری، وزارت صمت، وزارت بهداشت و وزارت علوم جلسات مختلفی برای تدوین این آئین نامه تشکیل شد.
وی اضافه کرد: تمام فرایندهای مرکز مالکیت معنوی از حدود ۱۲ سال پیش هم سو با دولت الکترونیکی بوده است و هیچ پرونده فیزیکی وجود ندارد و همه چیز الکترونیکی است؛ بدین سبب اصلا پرونده فیزیکی نداریم، اما از دو سال پیش تا حالا این فرهنگ الکترونیکی هوشمند شده است.
رئیس مرکز مالکیت معنوی با اشاره به اینکه در هر ۴ دقیقه یک پرونده علایم تجاری ثبت می شود، اشاره کرد: در حوزه مالکیت فکری عامل انسانی خیلی مهم است و، چون موضوعات قضایی است چه در حوزه علایم تجاری و چه در مورد ثبت اختراعات در تلاش هستیم یک تجربه متفاوت کاربری را در دو سویه ایجاد نماییم تا هم به ارباب رجوع کمک گردد و هم به نیروی انسانی خود کمک نماییم.
اسلامی اضافه کرد: آئین نامه کارگزاری های فنی، مهندسی و حقوقی هم غائی شده و ابلاغ خواهد گردید تا این کارگزاری ها به برونسپاری امور ثبتی کمک کنند.
در این جلسه سامانه بازطراحی شده ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری رونمایی گردید.
منبع: judcms.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب