رئیس مركز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اعلام كرد
۴۰ درصد درخواست های مردم از قوه قضاییه به صورت غیر حضوری دارد صورت می گیرد
به گزارش حقوق و قضا، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: اکنون ۴۰ درصد از درخواست های مردم از قوه قضاییه به صورت غیرحضوری توسط مراجعان ثبت و پیگیری می شود.
به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، محمد کاظمی فرد با اشاره به اهمیت تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات قضایی، اظهار داشت: یکی از سیاستهای کلان دستگاه قضا، واگذاری انجام خدمات قابل واگذاری به مردم و یا به بیانی دیگر، ایجاد خودکاربری است تا مراجعان عدلیه این امکان را داشته باشند، در هر زمان و مکان، راسا درخواست خودرا ثبت و به قوه قضاییه و مرجع قضایی مربوطه ارسال کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: در گام نخست و با توسعه تکنولوژی های جدید و ایجاد زیرساخت های لازم، تمامی خدمات قضایی قابل عرضه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای مراجعان حرفه ای دستگاه قضا همچون وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاهها بصورت کامل و صد در صد غیرحضوری عرضه شد.
وی با اشاره به تفاهمنامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در ضمن این تفاهمنامه قرار شد تا دستگاه قضا با بوجودآوردن سامانه «خودکاربری دانش آموختگان حقوقی»، دسترسی اساتید، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته حقوق به سامانه یاد شده را ایجاد نماید تا این اشخاص نیز هم چون مراجعان حرفه ای دستگاه قضا بتوانند بصورت خودکاربری به خدمات قضایی دسترسی داشته باشند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز موظف شد تا اشخاص دارای دانش حقوقی را برای ایجاد دسترسی لازم به این مرکز معرفی نماید.
امکان ثبت و ارسال ۵۰ درصد لوایح بصورت خودکاربری
وی با اشاره به امکان ثبت و ارسال ۵۰ درصد از عناوین لوایح و اظهارنامه بصورت خودکاربری برای اشخاص حقیقی عنوان کرد: توسعه خودکاربری ها برای اشخاص عادی بصورت تدریجی، ساده سازی شده و با استفاده از هوش مصنوعی در حال انجام می باشد و به زودی امکان ثبت دادخواست و شکواییه نیز برای مردم عزیز فراهم خواهد شد تا سبد خدمات الکترونیک قضایی بصورت خودکاربری برای مراجعان کامل شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: آمارها نشان دهنده اینست که در سال گذشته، بیشتر از ۱۲ میلیون لایحه، شکواییه و دادخواست بصورت خودکاربر در سامانه ثبت شده که رقمی در حدود ۳۷ درصد از کل خدمات ثبت شده را شامل می شود که رشد ۳۲ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۴۰۱ و رشد ۳۵ درصدی را در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ نشان داده است و حکایت کننده از استقبال گسترده و رضایت جامعه حقوقی کشور از کارایی و سهولت این خدمت است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه توسعه خودکاربری ها برای مراجعین عادی دستگاه قضا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی درحال گسترش و انجام است، اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ درصد از درخواست های مردم از قوه قضاییه بطور غیرحضوری توسط مراجعین ثبت و پیگیری می شود.
وی اضافه کرد: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی به دنبال این است تا بصورت تدریجی مراجعان عادی و اشخاصی که حتی فاقد دانش حقوقی هستند، امکان این را داشته باشند تا درخواست های خود از قوه قضاییه را بصورت خودکاربری ثبت و پیگیری نمایند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به خدماتی که هم اکنون بصورت خودکاربری به مراجعین دستگاه قضا عرضه می شود، اظهار داشت: بررسی ها نشان دهنده اینست که هم اکنون ۶۰ درصد از درخواست های صدور گواهی های عدم سوءپیشینه و ۳۰ درصد از ثبت نامهای ثنا بصورت کاملا الکترونیک و خودکاربری صورت می گیرد.
منبع: judcms.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب