سازش بیشتر از 20 درصد زوجین متقاضی طلاق با فعالیت سامانه تصمیم
حقوق و قضا: مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت سامانه «تصمیم» برای مداخلات کنترل و کاهش طلاق طی چند سال قبل با همکاری روانشناسان مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی، اعلام نمود که از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۳ سازمان بهزیستی به بالای ۷۶۰ هزار متقاضی طلاق خدمت ارایه کرده به طوریکه در طول این مدت به طور متوسط هر ساله بالای ۲۰ درصد مداخلات انجام شده منجر به سازش شده، اما با راه اندازی سامانه جدید «مسیر» توسط قوه قضائیه، فعالیت بهزیستی در سامانه «تصمیم» از شروع سال ۱۴۰۴ متوقف شده است.
ابراهیم غفاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به راه اندازی سامانه تصمیم به استناد ماده ۱۶ قانون پشتیبانی از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ و تبصره ذیل آن، اظهار داشت: مطابق ماده ۱۶ قانون مذکور و به منظور تحکیم مبانی خانواده و ممانعت از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و اهتمام در ایجاد صلح و سازش، قوه قضاییه موظف است ظرف سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون مراکز مشاوره خانواده را در کنار دادگاه های خانواده بوجود آورد. تبصره ذیل این ماده قانونی نیز تصریح می کند در مناطقی که مراکز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزیستی وجود دارد، دادگاه ها می توانند از ظرفیت این مراکز نیز بهره برده و با توجه به این که قوه قضائیه در آن زمان ابلاغ قانون پشتیبانی از خانواده، ظرفیتهای لازم جهت اجرای قانون فوق را نداشت، به منظور تعامل با آن قوه و استفاده از ظرفیتهای مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی و قوه قضائیه معاونت اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ به مدت ۵ سال منعقد گردید.
بگفته وی و مطابق این تفاهم نامه قرار شد زمان ایجاد ظرفیتهای لازم توسط قوه قضائیه، طرح کنترل و کاهش طلاق در قالب سامانه تصمیم (سامانه الکترونیک ارایه خدمات ارزیابی و غربالگری) مشاوره و ارجاع متقاضیان طلاق توافقی توسط سازمان بهزیستی صورت گیرد. همین طور پیرو این توافق، شیوه نامه اجرائی سامانه کاهش طلاق در جهت اجرای طرح پیشگیری و مداخله به منظور کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن تدوین و در کلیه شهرستان های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم) فعال شد.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی در ادامه در جواب سوالی بر اساس این که اکنون سامانه تصمیم در چه مرحله ای از توسعه و اجرا قرار دارد؟، اظهار داشت: با توجه به راه اندازی سامانه مسیر توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه و مکاتبات آن مرکز بر اساس ارایه خدمات طلاق توافقی توسط سامانه مذکور (هفتم مهر ماه ۱۴۰۰، خردادماه و دی ماه ۱۴۰۳) بتدریج سازمان بهزیستی از ارایه خدمات در سامانه تصمیم (غربالگری و مشاوره طلاق توافقی) خارج شد.
غفاری اضافه کرد: اکنون باتوجه به مکاتبه قائم مقام معاونت اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه (اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) درباب پیشنهادهای هیأت اندیشه ورز آن قوه، بر اساس عدم برخورد حذفی آن قوه با سامانه های طراحی شده در جهت قانون پشتیبانی از خانواده، این سازمان جلساتی با آن قوه برگزار کرده تا ضمن لطمه شناسی اقدامات انجام شده و رفع موانع و مشکلات اجرای طرح کنترل و کاهش طلاق، درباب نحوه ادامه همکاری تصمیم گیری شود.
بنابر اظهارات مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی، با توجه به موارد مذکور، اکنون تفاهم نامه با قوه قضائیه تمدید نشده و از آغاز سال ۱۴۰۴ فعالیت سازمان بهزیستی در سامانه تصمیم به طور کامل متوقف شده است.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو، به ارایه آماری از تاثیر فعالیتهای این سامانه در میزان پذیرش و سازش اولیه طی سالیان اجرای طرح پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۱۱۸ هزار و ۴۸۵ نفر پذیرش شدند که به سازش اولیه ۱۴.۴۲ درصد ختم شد. در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۸۸ هزار و ۷۷۹ پذیرش شدند که به سازش ۱۹.۱۵ درصد از آنها ختم شد. در سال ۱۴۰۱ ۱۸۱ هزار و ۶۶۵ نفر پذیرش شدند که به سازش اولیه ۲۱.۳۵ درصد ختم شد. در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۶۴ هزار و ۶۸۲ نفر پذیرش شدند که به سازش اولیه ۲۲.۷۸ درصد ختم شد. همین طور در سال ۱۴۰۳، ۹۸ هزار و ۸۵۸ نفر پذیرش شدند که به سازش اولیه ۲۱.۲۳ درصد ختم شد.
غفاری کاهش آمار پذیرش از سال ۱۴۰۲ را به سبب خروج تدریجی استانها از سامانه تصمیم و راه اندازی سامانه مسیر عنوان نمود.
منبع: حقوق و قضا
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب