حقوق و قضا
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:

مخالف صدور قطعنامه شورای امنیت ضد ایران هستیم

مخالف صدور قطعنامه شورای امنیت ضد ایران هستیم

دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: رویکرد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی است و مخالف هر قطعنامه ضد جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستیم.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، که قبل از این سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین بوده، با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که همزمان از شبکه یک و شبکه خبر پخش گردید به سووالات مطروحه در مورد گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی اتمی و پیش نویس قطعنامه توسط سه کشور اروپایی ضد جمهوری اسلامی ایران، پاسخ داد. غریب آبادی درباره گزارش منفی گروسی و پیش نویس قطعنامه سه کشور اروپایی ضد کشورمان، گفت: آگاه هستید که آژانس نزدیک به ۳ سال است که در هر نشست شورای حکام، دو گزارش به شورا عرضه می کند؛ یک گزارش درباره راستی آزمایی اجرای تعهدات برجامی و یک گزارش درمورد بحث پادمان "ان. پی. تی" جمهوری اسلامی ایران. وی ادامه داد: بحث چالش برانگیزی که مطرح شده، گزارش دوم آژانس است که ناظر بر مباحث پادمانی است. آژانس ادعا کرده بود اسنادی دارد که نشان دهنده فعالیت در رابطه با مواد هسته ای در بعضی اماکن انجام شده و از ایران خواست با آژانس همکاری و مبحث را روشن کند. جمهوری اسلامی ایران هم با حسن نیت و برمبنای شفافیت، با آژانس همکاری کرد. به دنبال نمونه برداری هایی که انجام شد، مقادیر ناچیزی ذرات هسته ای در یکی دو مکان نشان داده شد و متعاقباً ایران توضیحات لازم و مکفی را هم به آژانس ارائه نمود. این کارشناس ارشد حوزه هسته ای اشاره کرد: این که آژانس این مساله را بعنوان یک مبحث برجسته و مهم در دستور کار خودش قرار داده، از نظر من دو دلیل اساسی دارد؛ یک دلیل فشارهای سیاسی است که بر آژانس همواره وارد شده که مشخصاً این فشارها از طرف آمریکا، برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است. درواقع، سه طیف را در برمی گیرد؛ یک طیف که همیشه با جمهوری اسلامی و مردم ایران سر عناد داشته؛ یک طیف که خودش در برجام بدهکار ایران است به سبب عدم اجرای اقدامات و تعهداتش تحت برجام؛ و یک طیف هم که رژیم صهیونیستی است که دارای سلاح های هسته ای است و عضو ان. پی. تی هم نیست. رویکرد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی است غریب آبادی در ادامه سیاسی بودن رویکرد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را دلیل دیگر این مساله بیان کرد و اظهار داشت: آقای گروسی تمایلات شدید سیاسی دارد و نمی توان آنرا نفی کرد. گزارشات تمامی مدیران کل آژانس تحت تاثیر فشارهای سیاسی بوده، ولی بخشی از مواضع آژانس بخاطر رویکرد های سیاسی مدیران کل آژانس هم است. دبیر ستاد حقوق بشر در مورد درجه اهمیت پیش نویس قطعنامه، اظهار داشت: کارشناسان و ناظران حوزه هسته ای خودشان می دانند موضوعات پادمانی مطروحه ظرفیت ایجاد نگرانی ندارد. اگر در یکی دو مکان ذراتی از اورانیوم مربوط به بالای دو دهه پیدا شده، ایران توضیحات لازم و مکفی را عرضه کرده و همکاری لازم را هم انجام داده است. مثلاً، در مورد یکی از مکان ها ادعا کردند اورانیوم تهی شده پیدا کردند که مکان غیرهسته ای هم بوده و آژانس نمونه برداری کرده بود. خود آژانس به ما اطلاع داد که این اورانیوم از نوع اورانیوم کشف شده در یکی از کشورهای دارای سلاح هسته ای بوده، نه به سبب این که این اورانیوم در سلاح هسته ای به کار می رود، بلکا منشأ آن آنجا بوده است. ما بررسی کردیم دیدیم زمانی که راه اندازی ذوب آهن اصفهان قبل از انقلاب صورت گرفته، یکی از این کشورها در آن مکان فعال بوده است. تمام این داده ها در اختیار آژانس قرار گرفته، ولی باز تلاش کردند به صورت سیاسی مبحث را باز نگه دارند، مشخص است این یک بهانه ای بیش نیست. وی افزود: یا مثلا در مورد یکی دیگر از مکان ها ادعا شده مقادیری مواد هسته ای پیدا شده که شبیه فعالیت فرآوری اورانیوم یا تبدیل است. وقتی ما تأسیسات اورانیوم یا فرآوری را در اصفهان داریم که ظرفیت چند تنی دارد و درحال تبدیل هستیم، حالا برجسته کردن مقادیر ناچیزی آن هم مربوط به حدود ۲۵ سال پیش که البته نظرات ایران با آژانس هم متفاوت می باشد، با چه هدفی صورت می گیرد! وقتی ایران در تناژ این مواد را فرآوری می کند، دیگر کجای این مساله جای نگرانی دارد؟ مباحث مربوط به گذشته یکبار به صورت کامل توسط شورای حکام بسته شده است. نماینده پیشین ایران در آژانس بین المللی اتمی در پاسخ به این که چرا این توضیحات را آژانس نمی پذیرد؟ اظهار داشت: آژانس نقش مستقل ندارد. اگر فشار سیاسی به آژانس وارد نمی شد، امکان حل و فصل مبحث میان ایران و آژانس بسیار بالا بود، چون توضیحات ما از نظر فنی و علمی در مورد این مکان ها معتبر است. مثلا در مورد نگهداری برخی دیسک ها که مبحث محرمانه ای هم نیست، ولی چون در گزارش آژانس آمده، ما بارها به آژانس دسترسی دادیم ولی آژانس قانع نشد و مکرراً روی حرف غلط خودش اصرار می کرد و ما می گفتیم این دیسک ها وجود ندارند. آژانس بالاخره این مساله را اخیراً مختومه اعلام کرد، چون توضیحات جمهوری اسلامی ایران قانع کننده بود. جمهوری اسلامی ایران نیازی به پنهان کاری ندارد و ذیحق دریافت قطعنامه نیست غریب آبادی افزود: چرا مدیرکل آژانس نباید مبحث به این ناچیزی را ببندد؟! پیش از این، آژانس در مورد همان مکانی که ذرات اورانیوم تهی شده پیدا شد، ادعا می کرد ایران آنجا کارهای پاکسازی انجام داده، یعنی تا ایران از حساسیت آژانس خبردار شد، ما پاکسازی انجام دادیم، در صورتیکه من همراه معاون مدیر کل آژانس بودم. وقتی صحنه را در آن مکان دید، جمله ای که به من گفت این بود که ما وقتی تصاویر ماهواره ای را می بینیم و اطلاعاتی که به دست ما می رسد مفهوم پاکسازی است، ولی وقتی من محیط را می بی نم پاکسازی نیست. پس این فشارها ناشی از چیست؟ رویکرد سیاسی مدیر کل آژانس؟ فشار سیاسی؟ هردوی اینهاست، در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران نیازی به پنهان کاری ندارد. ایران تمام فناوری های هسته ای را در اختیار دارد. دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان، اشاره کرد: قطعنامه های آژانس از بعد حقوقی جنبه لازم الاجرایی ندارد حتی اگر به تصویب برسد، البته امیدوارم که کشورهای غربی و آمریکایی سر عقل بیایند و از ثبت رسمی این قطعنامه شان اجتناب کنند، چون که می دانند این مساله منجر به پیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد و امیدوارم این کار مخرب را انجام ندهند. من مخالف هرگونه قطعنامه ضد جمهوری اسلامی ایران هستم چه در شورای حکام، چه در شورای امنیت و چه در شورای حقوق. مقامات جمهوری اسلامی ایران باید تمام تلاش خویش را به کار گیرند که مانع تصویب چنین قطعنامه هایی بشوند، چون که جمهوری اسلامی ایران ذیحق دریافت قطعنامه نیست، در صورتیکه شفاف ترین کشور در حوزه کارهای هسته ای است. اگر هم به تصویب برسد، از لحاظ حقوقی جایگاهی در نظام و رژیم های سازمان های بین المللی ندارد اما می تواند از لحاظ عملیات روانی و از نظر این که جبهه سیاسی را ضد جمهوری اسلامی ایران تقویت کند، می تواند برای آنها یک دستاورد و اهمیتی داشته باشد. ما در جمهوری اسلامی ایران در سطح رسمی، غیررسمی و نخبگانی و حتی بخش تجاری و خصوصی باید تلاش ها و اقداماتی را به کار بگیریم که اگر چنین قطعنامه ای ضد کشورمان به تصویب رسید، آثار آنرا در سطح جامعه و بازار کاهش دهیم و دشمنان خویش را در رسیدن به اهداف سیاسی که دارند، ناکام بگذاریم. غریب آبادی درمورد پیشبینی تصویب این قطعنامه، اظهار داشت: غربی ها تصمیم خودشان را درمورد این اقدام سیاسی گرفته اند و آمریکا هم حمایت کرده است و حتی پیش نویسی را هم دراین زمینه تهیه کردند و به متحدان خود و اعضای شورای حکام عرضه کردند. خودشان می دانند این اقدام آنان چقدر مخرب خواهد بود و لطمات جدی به ابتکارات روی میز وارد خواهدنمود. از اینرو، اگر نمی توان جلوی صدور چنین قطعنامه ای را گرفت، باید هزینه صدور آنرا برای بانیانش سنگین کرد. کارشناس ارشد حوزه هسته ای درمورد اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به صدور احتمالی قطعنامه، بیان کرد: در این خصوص نمی توانم اظهار نظر کنم، ولی بعنوان کارشناس می گویم اگر چنین اقدام سیاسی مخربی را ضد جمهوری اسلامی ایران انجام دهند، طبیعتاً ایران در حوزه فنی می تواند اقدامات لازم را انجام دهد. ایران خویشتن داری هایی را همواره در این عرصه از خود انجام داده است. از طرف دیگر، ضبط داده های دوربین ها هم ادامه دارد و این برعهده مسؤولین ذیربط است که بررسی نمایند آیا باید اقداماتی را در این عرصه انجام دهند یا نه؟ باید توجه داشت که طبق نقشه راهی که میان مدیر کل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفت، از اسفندماه تا به امروز چندین بار تبادل هیأت بین ایران و آژانس صورت گرفت و پاسخ ها و گزارشات مبسوطی ایران در مورد مباحث پادمانی در اختیار آژانس قرار داد و قرار بود آژانس این مباحث را طی گزارشی به همین نشست جاری شورای حکام ببندد. ایران شفاف ترین کشور در زمینه کارهای هسته ای است سفیر و نماینده دائم سابق ایران در وین، در ادامه سخنانش درباره سو نیت اروپایی ها و بازررسی های آژانس، اظهار داشت: ایران ۲۰ درصد بازرسی های آژانس را در سطح جهانی می پذیرد و این نشان میدهد ایران شفاف ترین کشور در زمینه کارهای هسته ای است. پیش نویس قطعنامه توسط سه کشور اروپایی به صورت اولیه تهیه شده است؛ کدام را باور نماییم تلاش آنها برای احیای برجام یا اقدام های متناقضشان که پیام های متفاوتی به جمهوری اسلامی صادر می کند. نماینده روسیه موضع خوبی در مورد پیش نویس اتخاذ نمود که اروپایی ها به جای این که به سمت قطعنامه سیاسی بروند، تلاش هایشان را مضاعف کنند که نگرانی ایران را برطرف کنند و تفاهم را قریب الوقوع کنند. وی تصریح کرد: در گزارش اخیر آژانس گفته شده اگر این موضوعات حل و فصل نشوند، آژانس نمی تواند ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را شناسایی کند؟! عناوینی که تمام شده و هم اکنون بگویند اگر آنها حل نشوند، نمی توانیم نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای اظهار نظر کنیم! پس ۲۰ درصد بازرسی جهانی که از ایران انجام می شود، چیست؟ آیا ایران اینجا حق دارد تصمیم اساسی در مورد بازرسی های آژانس بگیرد و این ۲۰ درصد را چند درصد بکاهد. اگر مقرر است آژانس این گونه سیاسی با ایران رفتار کند، ما هم باید اقدامات جدی تری را در دستورکار قرار دهیم. غریب آبادی همینطور در ارتباط با اهداف تنظیم قطعنامه اظهار داشت: یک دلیل آن اینست که ایران را همچنان در دستورکار اولویت دار آژانس قرار دهند. از طرف دیگر، باتوجه به عدم اقدامشان در مذاکرات رفع تحریم ها، می خواهند ایران را در موضع ضعف قرار دهند تا به خواسته های خود برسند. باید بدانند که ایران در موضع ضعف قرار نخواهد گرفت. اگر بحث مذاکرات نبود، پروتکل الحاقی نبود؛ اگر بحث مذاکرات و بحث برجام مطرح نبود تداوم بازرسی های فراپادمانی هم مطرح نبود. اروپایی ها به جای این که سیاسی کاری کنند، تفاهم را قریب الوقوع کنند. او در آخر در مورد ورود شورای امنیت و سفر گروسی به سرزمین های اشغالی، اظهار داشت: فرض بر تصویب قطعنامه، شخصاً ورود همزمان شورای امنیت را غیرمحتمل می بی نم. سفر آقای گروسی به رژیم صهیونیستی اسرائیل هم یک ضربه مهلک به آژانس، حرفه ای گری و استقلال آن بود. در صورتیکه آمانو، با وجود انتقادات ما به عملکرد وی، در مسافرت سال ۲۰۱۰ خود به فلسطین اشغالی از مقامات این رژیم خواست معاهده عدم اشاعه را امضا کنند و یا در ملاقات سال ۲۰۱۴ خود با رئیس این رژیم در وین خواستار تحقق خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای شد، گروسی به خود جسارت نداد از این رژیم بخواهد به معاهده بپیوندد و پادمان های آژانس را بپذیرد.

1401/03/17
11:33:55
5.0 / 5
568
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد