حقوق و قضا

با تذکر و هشدار هوا پاک نمی شود!

با تذکر و هشدار هوا پاک نمی شود!

در سالهای اخیر ارگان های وابسته به قوه قضائیه بارها از پیگیری مسئله آلودگی هوا آگاهی داده اند، پیگیری هایی که بنظر می رسد تنها به سفارش و پیشنهاد یا در نهایت به تذکر و هشدار ختم شده و در عمل نتایج مثبتی نداشته است.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، این روزها چند استان کشور با آلودگی شدید هوا دست و پنچه نرم می کنند بطوریکه در ایام اخیر گرد و غبار، مدارس و ادارات استان تهران، کردستان، خوزستان، همدان، البرز، کرمانشاه و... را به تعطیلی کشانده است، گرد و غباری که گفته می شود منشا خارجی دارد و عمدتاً از کشورهای عراق و سوریه وارد ایران می شود.
موضوع بااهمیت این است که آلودگی هوا به هیچ وجه مسئله تازه ای نیست و اگر تنها به آمار وضعیت هوا تنها در پایتخت نگاه نماییم، آن طور که سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام نموده است، سال ۱۴۰۰ در شرایطی به انتها رسید که طی آن در مجموع ۲ روز هوای پاک، ۲۴۹ روز هوای قابل قبول، ۱۰۸ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۶ روز هوای ناسالم برای همه مردم در پایتخت ثبت گردید و این در شرایطی است که طی سال ۱۳۹۹، ۱۷ روز هوای پاک، ۲۲۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۱۶ روز هوای ناسالم برای تمام مردم داشتیم.
۲ روز هوای پاک در سال ۱۴۰۰ از مجموع ۳۶۵ روز نشان میدهد که حداقل وضعیت پاک بودن هوای پایتخت به هیچ وجه مطلوب نمی باشد و این در شرایطی است که استان هایی مانند استان خوزستان که در معرض ورود ذرات گرد و غبار از کشورهای همسایه هستند بمراتب وضعیت بدتری دارند.

دستگاه قضا برای پیگیری وضعیت هوای کشور چه کرده است؟
ابراهیم رئیسی زمانی که مسئولیت ریاست قوه قضائیه را به عهده داشت، هوای پاک را از حقوق عامه دانسته و به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت داده بود بر عملکرد دستگاهها درباره آلودگی هوا نظارت کند. رییس جمهور فعلی با اشاره به اینکه قانون درباره هوای پاک کم نداریم گفته بود که قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال ۷۴ قانون خوبی است و وظیفه دستگاهها را مشخص کرده است و قانون هوای پاک مصوب سال ۹۷ نیز، وظیفه سازمان صیانت از محیط زیست، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت صمت و نیروی انتظامی را تصریح کرده است. دستگاهها هرکدام وظایفی دارند و باید گزارشات خودرا به مردم ارائه کنند، سازمان بازرسی کل کشور نیز بررسی کند که آیا دستگاهها به وظایف خودشان عمل کردند یا نه.
سازمان بازرسی کل کشور نیز بارها از ورود به مسئله آلودگی هوا آگاهی داده است. حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور در دی ۹۸ گفت بود که بخش قابل توجهی از جریانات سال جاری مانند آلودگی هوا ناشی از ترک فعل ها بوده است و دستگاه های اجرائی وظایفی داشتند که انجام ندادند. سازمان بازرسی ورود داشته، بررسی نموده و موارد مختلفی بعنوان متخلف معرفی شده اند. االبته رییس سازمان باررسی اسامی سازمان های متخلف و مجازات های درنظر گرفته شده برای آنها را اعلام نکرد.
اگر رد پیگیری های سازمان بازرسی در موضوع آلودگی هوا را در اخبار دنبال نماییم به سالهای قبل تر هم می رسیم. یعنی سال ۱۳۹۴ که هنوز قانون هوای پاک هم تصویب نشده و ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور بود و به معاون نظارت و بازرسی این سازمان ماموریت داده بود تا بصورت فوق العاده عملکرد کلیه دستگاه های اجرائی و ارگان های ذی ربط را در امتداد انجام وظایف قانونی درباب کاهش آلودگی هوای کلان شهرها بررسی و نتیجه را بصورت مستند گزارش کند.
در این حکم آمده بود که پیرو بررسی های انجام شده و اعلام گزارش اولیه به سران قوا و گرفتن توضیح از دستگاه های مرتبط در خصوص عدم ایفای صحیح وظایف دستگاه های متولی در جلوگیری از آلودگی هوا، باوجود تبیین صریح و مشخص وظایف و تکالیف هر یک از دستگاهها در جهت حل این معضل در قوانین و مقررات موضوعه، به سبب این حکم به جنابعالی ماموریت داده می شود بطور فوق العاده نسبت به بررسی عملکرد کلیه دستگاه های اجرائی و ارگان های ذی ربط در امتداد تکالیف و وظایف مقرر قانونی درباب کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، با بهره بردن از همکاری کلیه مدیران و بازرسان سازمان متبوع و همین طور نظرات کارشناسان، مدیران، مسئولان، متخصصین، اساتید دانشگاه ها و سایر کارکنان کلیه دستگاه های اجرائی ذی ربط و نیز منابع موثق و استماع نظرات و همین طور ملاحظه اسناد، مدارک و عنداللزوم گرفتن تصویر از اسناد و مدارک مورد نیاز اقدام و نتیجه را بصورت مستند و مستدل گزارش نمایید.
در تازه ترین پیگیری این سازمان نیز، در آبان ۱۴۰۰ معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نشست اجرای قانون «هوای پاک» گفته بود که هم اکنون درباب موضوع آلودگی هوا در وضعیت اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم.
این مقام مسئول گفته بود که بررسی های سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آنست که خیلی از تکالیف قانونی دستگاهها، اجرا نشده است. از طرفی بررسی های سازمان بازرسی کل کشور نشان میدهد مفاد ماده ۳۳ مذکور و سایر مقررات در حوزه تامین بودجه و هزینه کرد به درستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیری های لازم دراین زمینه را انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته و یا تخطی شده است. در این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست دو تکلیف قانونی دارد؛ یک دسته از آنها، ناظر بر تکالیف خود دستگاه است و دسته دیگر نیز نظارت بر اجرای قانون و بخشنامه های قانونی می باشد. بدین سبب انتظار داریم این سازمان به هر دو وظیفه خود عمل کند و دراین زمینه اخطار لازم را داده ایم.
در این بین نیز، معاونت اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم قوه قضائیه از ورود خود به موضوع آلودگی هوا آگاهی داده بود. علیرضا ساوری رییس دبیرخانه شورای عالی پیش گیری از وقوع جرم در آذر ۱۳۹۹ ضمن اشاره به ضرورت ورود دستگاه های نظارتی و بازرسی بر اجرای دقیق و کامل قانون هوای پاک با تمرکز بر تهران و سایر کلان شهرها تاکید و از سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان ناظر اجرای قانون هوای پاک خواسته بود تا نسبت به پایش مستمر عملکرد دستگاهها در اجرای قانون یاد شده اقدام و نتایج ارزیابی را به طور ماهانه به دبیرخانه شورای عالی گزارش دهند تا اقدامات بعدی صورت پذیرد.
حال سوال این جا است باتوجه به دستور شخص رییس قوه قضائیه و ورود دستگاه های قضایی مختلف به موضوع آلودگی هوا، چرا هیچ تغییری در وضعیت بحرانی هوا رخ نداده است؟ مسئولان دستگاه قضا باید به این پرسش پاسخ دهند اساسا پیگیری های قضایی در سالهای اخیر که نمونه های ذکر شده در این گزارش تنها چند مورد از آنها بوده به چه نتایج مثبتی در بهبود شرایط هوا منجر شده است؟



1401/03/06
11:09:36
5.0 / 5
734
تگها: اسناد , ثبت , جرم , حقوق
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد