حقوق و قضا

از اعلام حکم مهرشاد سهیلی تا تغییر سخنگوی قوه قضاییه در هفته ای که گذشت

از اعلام حکم مهرشاد سهیلی تا تغییر سخنگوی قوه قضاییه در هفته ای که گذشت

اعلام حکم مهرشاد سهیلی، تغییر سخنگوی قوه قضاییه، رد ارتباط پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی و... پربازدیدهای اخبار حقوقی و قضایی در هفته گذشته بود.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از ایسنا، گزیده اخبار حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش می خوانید:

غریب آبادی: ماموریت "گزارشگر ویژه" فقط بررسی آثار تحریم ها است


غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: ماموریت گزارشگر ویژه، برابر قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر فقط بررسی آثار تحریم ها بر حقوق بشر می باشد و ماموریتی جهت بررسی سایر موضوعات ندارد.
وی درباره پرونده حمید نوری اظهار داشت: پرونده حمید نوری یک پرونده قضایی نیست بلکه دارای ماهیتی کاملا سیاسی است و به نظر ما دولت سوئد با پشتیبانی برخی کشورهای اروپایی، خصوصاً انگلیس درصدد محاکمه جمهوری اسلامی است.

آزادی ۱۹۳ زندانی استان تهران با گذشت شکات در ماه رمضان
یکی از اخبار مهم هفته گذشته مربوط به صحبت های غلامرضا مهدوی رییس شوراهای حل اختلاف استان تهران درباب آزادی ۱۹۳ نفر از زندانیان استان توسط شعب مستقر در زندان ها در ماه مبارک رمضان و در امتداد پویش سراسری «به حرمت علی(ع) می بخشم» بود.

وزرای نیرو و امور خارجه حقابه ایران از ارس را پیگیری کنند


حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نامه ای به وزیر نیرو دستور پیگیری احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را صادر کرد.

۶۰ درصد قضات اموال خودرا به ثبت رساندند


محمد کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از رقم قابل توجه ثبت دارایی مسئولان دارای پایه قضایی آگاهی داد و اظهار داشت: نزدیک به ۶۰ درصد قضات، دارایی ها و اموال خودرا در سامانه دارایی مقامات مسئول ثبت کرده اند.

جزئیات حکم مهرشاد سهیلی/ شکایت قالیباف از جعفرزاده/ رد ارتباط پرونده جلالی و نوری


ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات حکم صادره در پرونده مهرشاد سهیلی اظهار داشت: این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. حکم بدوی صادر و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره مبادله احمدرضا جلالی و حمید نوری اظهار داشت: این دو ارتباطی با هم ندارند. آقای حمیدنوری بی گناه و محاکمات ایشان نامشروع است. آقای جلالی دو سال پیش از ایشان بازداشت شده و حکم قطعی در موردش صادر گردیده است. بحث مبادله مطرح نیست و قوه قضاییه بر طبق حکم صادره اقدام خواهدنمود.
خداییان اظهار داشت که به زودی شخص دیگری جایگزین وی در این سمت خواهد شد.

وزیر دادگستری: هیچ واحد صنفی اجازه افزایش قیمت ندارد


امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در نشستی با حضور مدیران ستادی و اجرائی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به مسئله اجرای اصلاح نظام پرداخت یارانه ها اظهار داشت: در مورد این که وضعیت فعلی پرداخت ارز ترجیحی و یارانه ها نامناسب است همه کارشناسان اتفاق نظر دارند پس ساماندهی یارانه ها و ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی امری ضروری و کسی در آن شکی ندارد. اما به لحاظ تبعات و عوارض این مسئله تابحال کسی تمایل نداشته که این جراحی بزرگ اقتصادی را انجام دهد؛ پس اقدام دولت دراین زمینه شجاعانه است. لازم است باتوجه به وضعیت کشور در این مسئله هماهنگی لازم میان تمامی دستگاه های مسئول صورت گیرد.

شورای نگهبان نگاه ویژه ای به حقوق مردم دارد


هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اعلان اینکه شورای نگهبان در بررسی مصوبات، همیشه نگاه ویژه ای به «حقوق مردم» داشته است، اظهار داشت: این اجحاف در حق شورای نگهبان است که به صلاحیت و کوشش های این شورا در حوزه بررسی دقیق مصوبات پرداخته نشده است پس باید تلاش نماییم که این ماموریت شورای نگهبان نیز برای مردم بیشتر تبیین شود.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: امید، بن مایه بیانیه گام دوم انقلاب است و این امید که حاصل ایمان راسخ صادرکننده بیانیه به وعده های الهی است، باید در لحظه لحظه زندگی کسانی که مشتاق تحقق این بیانیه هستند، متبلور باشد.

تاکید رییس قوه قضاییه بر اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه در سفارش خود به نمایندگان طراح قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اشاره کرد: اجرای مفاد این قانون مهم و راهبردی را از تمامی دستگاهها همچون قوه قضاییه مطالبه کنید و هر دستگاهی همچون دستگاه قضا که در عمل به تکالیف و وظایفش در زمینه قانون مزبور، کوتاهی داشت را مورد بازخواست قرار دهید.
رییس قوه قضائیه از مسئولان ذیربط قضایی خواست چنانچه طی ماه ها و هفته های اخیر برای افرادی از دو قشر زحمتکش معلمان و کارگران در اثر "غفلت" آنها، پرونده قضایی تشکیل شده، نهایت مساعدت را به عمل آورند.

10 هزار نفر با بهره گیری از پابند الکترونیک از زندان خارج شدند


محمود ضیایی فرد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان زندان های کشور اظهار داشت: هم اکنون یکی از اولویت های سازمان زندان ها استفاده حداکثری از پابندهای الکترونیکی برای مرتکبین جرایم سبک است.

لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی با سو استفاده از خلاءهای قانونی


علی القاصی مهر رییس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی افراد سود جو با سو استفاده از خلاءهای قانونی، به نقش سامانه ها در ایجاد شفافیت و چرخش اطلاعات اشاره نمود.

جزئیات برگزاری آزمون قوه قضائیه اعلام شد/اعلام زمان دریافت کارت آزمون


بر اساس اعلام مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون فوق العاده وکالت مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه سال ۱۴۰۱ این آزمون در یک نوبت بامداد روز جمعه مورخ ۲۳ اردیبهشت سال جاری در تهران در ۵۰ حوزه امتحانی سطح کشور برگزار می گردد.
کارت شرکت در آزمون کلیه متقاضیان از روز سه شنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه لغایت پنج شنبه مورخ ۲۲ اردیبهشت ماه، برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه ثبت نام مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org قرار گرفت.

پروژه راه اندازی پتروشیمی میانکاله کاملاً متوقف است


غلام عباس ترکی معاون دادستان کل کشور در جریان بازدید از پروژه راه اندازی پتروشیمی میانکاله، با اشاره به این که پروژه راه اندازی پتروشیمی میانکاله، فاقد مجوز زیست محیطی است، از توقف کامل پروژه راه اندازی پتروشیمی میانکاله آگاهی داد.

با افزایش پابندهای الکترونیکی، به دنبال مجازات جایگزین حبس هستیم


غلامعلی محمدی رییس سازمان زندان ها اظهار داشت: طی ۳ ماه اخیر آمار زندانیان تحت پوشش پابندهای الکترونیکی نزدیک به ۲ و نیم برابر شده است.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه شد


مسعود ستایشی دادیار دادسرای دیوان عالی کشور با حکم حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه با حفظ سمت بعنوان سخنگوی دستگاه قضا منصوب گردید.





منبع:

1401/02/23
12:27:29
5.0 / ۵
528
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد