حقوق و قضا
رئیس مركز مالكیت معنوی در پاسخ عنوان كرد؛

ثبت مالکیت معنوی نشانه های جغرافیایی

ثبت مالکیت معنوی نشانه های جغرافیایی

رییس مرکز مالکیت معنوی از ثبت مالکیت معنوی نشانه های جغرافیایی همچون چاقوی زنجان، خرمای پیارم و زیلوی میبد خبرداد.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، سید محمد علی میر طاهری در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری اظهار داشت: هر جا سخن از دارایی می آید ذهن مردم به دارایی های مادی همچون ساختمان و غیره می رود اما امروزه در دنیا مالکیت فکری جایگاه ویژه ای دارد. وی با اعلان اینکه متولی مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک است اظهار داشت: اختراعات داخلی، طرح های تجاری غیره همچون این موارد است. طی یک سال قبل مرکز مالکیت معنوی ۷۰ اقدام مهم را انجام داده است. میرطاهری افزود: مالکیت فکری از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست و سازمان ثبت اسناد علاوه بر این که متولی مالکیت فکری در ایران است، نماینده سازمان جهانی وایپو هم شمرده می شود. رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به شعار سال اظهار داشت: کارگروه ویژه ای برای پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان و میز خدمت برای فعالان اقتصادی و تولیدی بوجود آمد. وی افزود اتصال سیستمی با وزارت صمت به وجود آمد تا تولیدکنندگان از این طریق به مرگ مالکیت معنوی وصل شوند تا علایم تجاری در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار گیرد. میرطاهری اشاره کرد: آموزش ذی نفعان مالکیت فکری از دیگر برنامه های سازمان ثبت اسناد است و قرار شد مدرسه تابستانه با همکاری یکی از دانشگاه های تراز اول ایجاد شود. رییس مرکز مالکیت معنوی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص این که باتوجه به اهمیت هنرهای سنتی و حفظ حقوق مالکیت معنوی در حوزه های در رابطه با صنایع دستی اظهار داشت: بخشی را تحت عنوان نشان های جغرافیایی داریم، نشانه ها محصولاتی هستن که در مالکیت معنوی به ثبت می رسد و متعلق به منطقه خاصی است و بعنوان یک محصول متمایز شمرده می شود. وی ادامه داد: برای ثبت نشانه های جغرافیایی همچون چاقوی زنجان فرش نائین، زیلوی میبد، انار ساوه همکاری هایی را با سوئد داریم. و از صنف ها درخواست می نماییم که نشانه های جغرافیایی را برای رونق گرفتن تجاری سازی انجام دهند. رییس مرکز مالکیت معنوی افزود: برای شروع در ارتباط با ثبت خرمای پیارم و زیلوی میبد تلاش هایی صورت گرفته است. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص این که چند سال پیش اختلافاتی بر سر ثبت برند مک دونالد در ایران عنوان شد، چه تعداد درخواست برای ثبت برندهای این چنینی مطرح است؟ اظهار داشت: طبق ماده ۳۲ قانون، علایم تجاری که به ثبت می رسد نباید گمراه کننده و یا خلاف شئونات عمومی باشد. باتوجه به این ماده قانونی درخواست های مثل برندی که یاد شده قرار گرفت مطرح می شود اما در نهایت کارشناسان تأیید نمی کنند. میرطاهری افزود: اگر برند این چنینی از قبل به ثبت رسیده باشد، ابطال می شود. البته این ابطال به مفهوم مقابله با تولید نیست. وی افزود: ایران در شاخص سرانه علایم تجاری ثبت شده در کشور رتبه یک، در شاخص سرانه طرح های صنعتی ثبت شده در کشور رتبه ۱۴، در شاخص سرانه اختراعات ثبت شده در کشور رتبه هفت و در شاخص سرانه درخواست های ثبت اختراع تحت سیستم PCT، رتبه ۴۴ را به دست آورده است.

1401/02/08
13:44:57
5.0 / 5
508
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد