حقوق و قضا
رئیس كانون وكلای دادگستری كرمانشاه:

برخی می خواهند وکلا را مقابل دستگاه قضا نشان دهند

برخی می خواهند وکلا را مقابل دستگاه قضا نشان دهند

کرمانشاه رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه وکلا را مطالبه گران حقوق عامه دانست و اظهار داشت: حاضریم بعنوان مطالبه گر و نماینده مردم با نمایندگان استان مناظره نماییم که تا حالا چه قدم های موثری را برای استان برداشته اند.


روح الله وکیلی در نشستی خبری، بااشاره به حواشی که طی ماه های اخیر در بحث فعالیت کانون های وکلای دادگستری در کشور بوجود آمده، اظهار نمود: متاسفانه از مدت ها قبل یک ارکستر سمفونیک نامیمونی به ترنم درآمده و جمعی که خودرا دلسوزان نظام و ما آنها را افراطیون دلسوز می نامیم و در نهادهای حاکمیتی و همچون در بعضی ارکان قوه قضائیه نقش آفرینی می کنند، بر آن هستند تا از نهاد وکالت و وکیل دادگستری چهره ای سیاه ترسیم کنند و وکلا را در مقابل قوه قضائیه و دستگاه قضایی نشان دهند.

وی اضافه کرد: در پاسخ به این افراد که وکیل ستیزی را نهادینه می کنند، می گوییم که اگر ولایتمدارتر از شما مدعیان نباشیم، کمتر از شما نیستیم. ما خودرا ملتزم و معتقد و پایبند به نهاد عظمای ولایت، نهادهای حاکمیتی و قانون اساسی می دانیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه باگلایه از سخنان اخیر معاون اول قوه قضائیه درباره وکلا، عنوان کرد: از موضع گیری های اخیر معاون قوه قضائیه که تعلیم یافته حوزه و دانشگاه و استادی فرهیخته است گلایه داریم. از طرفی عده ای می خواهند اینطور القا کنند که ایشان _ محمد مصدق _ وکیل ستیز است. با این وجود ما او را یار کانون و نهاد وکالت می دانیم، چونکه از کسی که دانش آموخته حوزه و تحصیلکرده دانشگاه و محیط علمی است انتظاری بیش از این نمی رود که عدالت محور باشد.

وی افزود: در این راستا از معاون اول قوه قضائیه انتظار داریم با موضع گیری صریح و سریع بر القائات معاندین نهاد وکالت که می خواهند بر جامعه اینطور بازخورد کنند که ایشان در مقابل سربازان عدالت قرار دارد، خط بطلان بکشد و تیرشان را بر سنگ بزند.

وکیلی افزود: از رییس قوه قضائیه هم که بتازگی درباب "آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا" که ما برخی مفاد آنرا قبول نداریم، دستور بازبینی منطبق بر قانون داده بودند، تشکر می نماییم.

وی اظهار داشت: همگان می دانند که وکلای دادگستری بعنوان سربازان بی ادعای عدالت در تحقق دادرسی عادلانه در کنار دستگاه قضایی قرار دارند، بدین سبب کسانی که می خواهند تقابل را القاء کنند بیهوده تلاش می کنند، با اینحال ما معتقد به احترام متقابل بوده و هستیم و هم اکنون هم با مجموعه دستگاه قضایی استان همکاری خوبی داریم.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در ادامه سخنانش عنوان کرد: برمبنای قانون اساسی وکالت در زمره حقوق عامه و مردم قرار گرفته و ما نیز از این پس در تلاشیم تا بیش از گذشته با تاکید بر قدرتمندی اربابان جراید و رسانه ها مطالبه گر حقوق عامه باشیم.

وی افزود: ما مطالبه گریم تا در مقابل آنانی که به بیت المال تعرض می کنند و آنانی که می خواهند از حاکمیت چهره ای تاریک متبلور کنند، برای حقوق ملت ایستادگی نماییم.

وکیلی اشاره کرد: تحریم های ظالمانه را که زورمندان و زرمندان پوشالی جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده اند و مضیقه های ناشی از آنرا که بر مردم دلاور کشورمان تحمیل شده را به شدت محکوم می نماییم و آمادگی داریم تا با تکیه و پشتوانه قوی سربازان عدالت در کلیه نهادهای بین المللی از حقوق ملت ایران دفاع نماییم.

وی افزود: همین طور از مجلسی که خودرا انقلابی می داند و در امتداد رفع موانع اشتغال و مشکلات معیشت مردم و بیمه های اجتماعی باید تلاش کند، مطالبه گری خواهیم داشت و این که در این رابطه تا حالا چه طرحی را تصویب و به اجرا گذاشته اند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه متذکر شد: این که هر مسؤلی تنها بیاید و مشکلات حاکم بر جامعه و مردم را بیان کند که هنر نیست. مردم به عیان خود مشکلات را می بینند، بلکه باید بگویند چه کرده اند و به ویژه نمایندگان کرمانشاه بگویند تا کنون چه قدم موثر عمرانی برای مردم استان برداشته اند. در این راستا حتی حاضریم بعنوان مطالبه گر و نماینده مردم با نمایندگان استان مناظره نماییم و در این رابطه اختیاراتمان منبعث از قانون است.

وی با تاکید براینکه مردم ولی نعمتان مسئولین هستند، عنوان کرد: آنگاه که خدمتی ارائه می دهند حق ندارند به مردم منت بگذارند. از مسئولین انتظار می رود تا در بین مردم و گوش شنوای خودرا وسیله استماع دیدگاه های این دردمندان قرار دهند، وگرنه این که تنها درد را بیان کنند بدون این که علاجی برای آن بیابند که ارزش و جایگاهی ندارد.

وکیلی در ادامه به اقدام نمایندگان مجلس در تصویب "طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کارها" که شامل وکالت هم می شود اشاره نمود و اظهار داشت: متأسفانه برخی نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن دیدگاه های کارشناسی و حتی دیدگاه کمیسیون قضایی مجلس این طرح را تصویب کردند که متاسفانه وکیل را "کاسب"، دارالوکاله را "محل کسب" و صحنه ای که وکیل در آن باید مدافع حقوق مردم باشد را "بازار" نامیده اند.

وی افزود: در این راستا در گوشه گوشه این کشور دانشکده های حقوق را با قلیل ترین آموزش تاسیس کرده اند و آنگاه با تبلیغاتی همچون این که وکیل و قاضی و سردفتر و... شوید دانشجویان را جذب و در آنها انگیزه های کاذب ایجاد می کنند و اینطور دانشکده ها را پر کرده اند و خیل وسیعی از تحصیلکردگان را وارد بازار کار می کنند، درحالی که اینان مصلحت اندیشی را جایگزین شایسته گزینی کرده اند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه افزود: طرح تسهیل صدور مجوز کسب وکارها یعنی تبدیل دانش آموختگان به وکلای بیکار، درحالی که تحصیل کردگانی داریم که به خاطر فقر آموزشی دانشگاه ها گاها حتی در نوشتن یک درخواست هم ناتوان هستند و حال با این شیوه می خوهند تحصیل کردگانی را وارد بازار کار کنند تا سکان حقوق مردم را بدست گیرند.

وی متذکر شد: کسانی که این طرح را تصویب کرده اند، فکر می کنند با دادن پروانه مشکل بیکاری را حل می کنند، در صورتیکه اینطور نخواهد شد و حتی در تدوین و قوانین این طرح از صاحب نظران و دلسوزان و معتقدین به نظام و وفاداران و کسانی که به انقلاب عشق می ورزند، استفاده نکردند.

وکیلی در ادامه به حواشی این روزهای برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ که به محل مناقشه بین قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری تبدیل گشته اشاره نمود و اظهار داشت: سالی یک دفعه آزمون وکالت از کارآموزان این رشته گرفته می شود که طبق قانون بر عهده کانون وکالت است، اما بتازگی مداخلاتی توسط قوه قضائیه صورت گرفته که قابل قبول نیست.

وی با اعلان اینکه دستگاه قضایی تنها وظیفه نظارت بر این آزمون را دارد، عنوان کرد: اختلاف نظرهای ایجاد شده زمان برگزاری این آزمون را به تعویق انداخت که در این رابطه باید از دانشجویان و خانواده های آنها که در طول این مدت تحت فشار بودند و گرفتار التهاب شدند عذرخواهی نماییم.

رئیس کانون وکلای دادگستری با تاکید براینکه آزمون وکالت امسال ۲۰ اسفند برگزار می شود، عنوان کرد: ما مصمم به برگزاری این آزمون در موعد مقرر هستیم و امیدواریم ریاست قوه قضائیه با درایت و بینش و باتوجه به منافع عامه و بمنظور جلوگیری از اختلاف افکنی های معاندین تصمیمات لازم را منطبق با قانون و در نظر گرفتن استقلال کانون وکلا اتخاذ و موضع خودرا اعلام نماید.




1400/11/08
20:06:29
5.0 / ۵
1035
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد