حقوق و قضا
با شكایت سازمان بازرسی كل كشور؛

یكی از بندهای دستورالعمل قانون مربوط به باغها و اراضی ابطال شد

یكی از بندهای دستورالعمل قانون مربوط به باغها و اراضی ابطال شد

حقوق و قضا: با شكایت سازمان بازرسی كل كشورموضوع ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده 10 بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی گردید.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور موضوع ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی گردید. سرپرست معاونت حقوقی و نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور به سبب شکایت نامه شماره ۱۶۸۸۹۶؍۳۰۰-۱۴؍۷؍۱۳۹۸ اعلام نموده است که احتراماً به استحضار می رساند: بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها با تبصره ۴ ماده ۱ قانون مزبور انطباق داده شد که به دلیلهای زیر مغایر با قانون موصوف تشخیص گردید: ۱- برمبنای تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، مواردی که بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی تلقی شده و بعنوان تغییر کاربری محسوب نمی گردد، احصاء و گستره اجرای این تبصره «در روستاها» تعیین گردیده است. همین طور در تبصره ۵ ماده قانونی فوق الذکر اراضی داخل محدوده قانونی روستاهای دارای طرح هادی مصوب را کلاً از شمول قانون مذکور خارج دانسته و مشمول ضوابط طرح هادی اعلام نموده و در بند (ب) ماده ۱ بخشنامه اجرایی قانون مارالذکر نیز تعیین محدوده روستاها را برمبنای «قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴» مقرر نموده است. از طرفی در ماده ۳ قانون اخیر نیز تصریح شده است «محدوده روستا عبارتست از محدوده ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن در دوره طرح هادی روستایی…» و در تبصره ۳ همان ماده بیان شده است: «محدوده روستاهای فاقد طرح هادی با هماهنگی…». ۲- از مطالب فوق چنین مستفاد می شود: اولاً: قانونگذار در تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری، فقط اراضی داخل محدوده روستاها را مد نظر قرار داده است. ثانیاً: در تبصره ۵ ماده ۱ قانون حفظ کاربری و در تکمیل تبصره ۴ روستاها را نیز به دو دسته دارای طرح هادی مصوب و فاقد طرح هادی مصوب تقسیم نموده که می توان نتیجه گرفت تبصره ۴ فقط بر محدوده روستاهای فاقد طرح هادی مصوب حاکم است که این مهم (منظور شمول تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری فقط بر اراضی داخل محدوده روستاهاست)، لیکن در بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها قلمرو اجرای کارهای مذکور در تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون حفظ کاربری را به اراضی زراعی و باغ های خارج از محدوده شهر، شهرک و محدوده روستاهای دارای طرح هادی توسعه داده است. بدین جهت ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها (به صورت فوق العاده وخارج از نوبت) در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد درخواست می باشد. مزید امتنان است دستور فرمائید از نتیجه اقدام و تصمیم متخذه این سازمان را باخبر نمایند." متن مقرر مورد اعتراض به قرار زیر است: «ب: قلمرو اجرای کارهای مذکور در تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها: اراضی زراعی و باغ ها که خارج از محدوده شهرها، شهرک ها و محدوده روستاهای دارای طرح هادی مصوب واقع است، می باشد.» هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مرداد ماه امسال با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و بعد از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است. رأی هیأت عمومی با توجه به این که مطابق تبصره های ۵ و۴ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی در روستاهای فاقد طرح هادی تغییر کاربری محسوب نمی گردد و قلمرو تبصره مرقوم فقط محدود به روستاهای فاقد طرح هادی است ولی در بند (ب) ماده ۱۰ بخشنامه مورد شکایت قلمرو تبصره فوق به اراضی خارج از محدوده شهر، شهرک و روستاهای دارای طرح هادی توسعه داده شده است، بدین سبب بند (ب) ماده ۱۰ بخشنامه مورد اعتراض مغایر قانون وضع شده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.


منبع:

1399/06/03
13:37:32
5.0 / 5
2316
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد