حقوق و قضا
خداییان تأكید كرد؛

استفاده از نظارت مردمی در مبارزه با مفاسد اداری

استفاده از نظارت مردمی در مبارزه با مفاسد اداری

حقوق و قضا: رییس سازمان بازرسی کل کشور در سومین مجمع عمومی انجمن آمبودزمان های کشورهای اسلامی ابداعات و نوآوری های این سازمان در الکترونیکی کردن پروسه رسیدگی به شکایات مردمی را تشریح نمود.


به گزارش حقوق و قضا به نقل از مهر، ذبیح الله خدائیان در نشست مجمع عمومی انجمن آمبودزمان های کشورهای اسلامی که در ترکیه برگزار شد؛ اشتراکات فرهنگی میان کشورهای اسلامی را بستر بسیار خوبی برای تبادل تجربیات در حوزه های آمبودزمانی دانست. وی با اشاره به ضرورت اشتراک گذاری تجربیات میان آمبودزمان های کشورهای اسلامی درباب رسیدگی به شکایات مردمی اظهار داشت: اعضای این انجمن می توانند با تقویت پیوند بین دولت ها و شهروندان خود، مؤثر واقع شوند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به «ابداعات و نوآوری های سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران در الکترونیکی کردن پروسه رسیدگی به شکایات مردمی» اشاره نمود و اظهار داشت: دو نوع سازوکار درون دستگاهی و برون دستگاهی برای رسیدگی به شکایات مردمی وجود دارد که سازمان بازرسی کل کشور نقش مهمی را در سازوکار دوم بر عهده دارد و با بوجودآوردن «مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی» شکایات، گزارش ها و اعلامات شهروندان را در عرصه های مختلف دریافت و رسیدگی می کند. خدائیان افزود: در سازمان بازرسی کل کشور بمحض وصول شکایت، موضوع به بخش تخصصی مربوط ارجاع داده می شود و چنانچه رسیدگی در صلاحیت سازمان باشد، پرونده ای برای آن تشکیل و در صورت احراز تخلف، موضوع به مراجع ذی صلاح شامل دادگاه ها و هیأت های رسیدگی به تخلفات منعکس می شود. وی اظهار داشت: این سازمان به شکایات مربوط به بخشنامه ها و تصویب نامه های دولت و بخشنامه های مغایر با قوانین نیز رسیدگی و در صورت مغایرت، برای ابطال به دیوان عدالت اداری، ارسال می کند. خدائیان با اشاره به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: این امر سبب شده که سازمان بازرسی با تغییرات بنیادی در نحوه دریافت، بررسی و رسیدگی به شکایات شهروندان، فرآیندها را بطورکامل الکترونیکی دنبال کند. وی همین طور از امکان ارسال الکترونیکی شکایات مردمی به دستگاه های طرف شکایت و دریافت پاسخ آنها بدون دخالت انسانی توسط ربات هوشمند در سازمان بازرسی آگاهی داد. رییس سازمان بازرسی کل کشور به راه اندازی «سامانه گزارشگران فساد» با هدف بهره مندی از ظرفیتهای مردمی در مقابله با جریان های فساد نیز اشاره نمود و اضافه کرد: این امکان فراهم شده تا شهروندان، فساد را الکترونیکی گزارش کنند که این اتفاق مهم با راه اندازی ربات هوشمند تلفنی صورت می گیرد. خدائیان بر این نکته اصرار کرد که امکان ثبت شکایت بصورت شبانه روزی، بدون نیاز به پاسخگویی توسط اپراتور انسانی انجام می گیرد که در این بین از الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده شده و پاسخگویی همزمان به افراد متعدد، احراز هویت شهروندان، راهنمایی آنها در عرصه وظایف و اختیارات سازمان بازرسی فراهم گشته است. وی در تشریح نحوه فعالیت ربات هوشمند بیان کرد: پالایش اولیه شکایات توسط ربات و بصورت خودکار انجام شده و درخواست های مشابه یا دارای اشکال، بایگانی می شود پس از آن ربات پیگیری، شکایات شهروندان از دستگاه های اجرائی را به متصدی دستگاه اجرائی پیامک کرده و بعد از ارجاع شکایت پیگیری و ۳۰ روز پس از رسوب شکایت در کارتابل دستگاه اجرائی مورد شکایت، نامه هشداری ارسال می کند. خدائیان افزود: بعد از ثبت پاسخ دستگاه اجرائی به شکایت، از شهروندان نظرسنجی شده و در صورت رضایت شهروند از نحوه پاسخگویی، پروسه شکایت مطروحه به پایان می رسد که البته امکان ارجاع موضوع به مشاوره اجتماعی و مشاوره حقوقی هم فراهم گشته است. وی با اعلان اینکه گزارش های آماری و تحلیلی در سامانه طراحی و پیاده سازی گردیده و در اختیار کاربران حوزه های مختلف قرار گرفته است، اظهار داشت: این گزارش ها در روند اثربخشی رفع اشکال شاکی، تحلیل رفتار کاربران مرکز رسیدگی به شکایات و گزارش فساد و میزان تأثیر نامه های مکانیزه پیگیری در پاسخگویی دستگاه های اجرائی بسیار اهمیت دارد و از این طریق، آمار نظرسنجی از شهروندان قابل احصاء است. خدائیان، با اشاره به آمارهای موجود از افزایش اعتماد مردم نسبت به سازمان بازرسی کل کشور آگاهی داد و اضافه کرد: این اقدامات باعث شده تا آموزش عمومی مردم بوسیله رسانه ملی، رسانه های مکتوب و مجازی و مسیرهای صحیح ارسال شکایت و گزارش فساد، پیش از برقراری ارتباط بین مردم و سامانه در کمترین زمان ممکن و بصورت خودکار صورت گیرد و عموم مردم برای ارسال شکایات و گزارش های فساد در بستر اینترنت به سبب سهولت دسترسی آحاد جامعه تشویق شوند. رییس سازمان بازرسی کل کشور به دستاوردهای این سامانه ها اشاره و بر این نکته تاکیدکرد که گزارش های مدیریتی در مورد شکایات و گزارش های فساد دارای اطلاعات مفید، به بازرسی های امور ارائه می شود که می تواند سمت و سوی نظارت و بازرسی های آنها را بهتر مشخص سازد. وی با تأکید بر این که کاهش مفاسد اداری با گسترش نظارت های مردمی عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: اقدام مذکور، منجر به کاهش هزینه ها و صرف وقت مردم با ستفاده از نظارت مردمی در راستای مبارزه با مفاسد اداری شده و پاسخگویی به مراجعان توسط دستگاه های دولتی، جهت پیش گیری از شکایت آنها به سازمان بازرسی کل کشور را محقق ساخته است.


منبع:

1402/07/16
08:41:43
5.0 / 5
322
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
judcms.ir - مالکیت معنوی سایت حقوق و قضا متعلق به مالکین آن می باشد